מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המפיות של סבתא פני

סבתא פני אהבה לסרוג
המפיות של סבתא פני
סבתא פני אהבה לסרוג

שמי עמית פיטרס, במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי שהתקיימה בבית ספרי, מקיף עמקים תבור, בחרתי לתעד מספר זיכרונות שסבתי פני דוד סיפרה לי.

סבתא פני דוד נולדה בעיראק ושם עברו עליה ימי ילדותה ונעוריה.

סבתא פני מסבתא פני בחרה לספר לי על זיכרון שלה מגיל ארבע עשרה. סבתא פני אהבה מאוד לסרוג במסרגה אחת, מסוג המלאכות שהבנות נהגו לעשות בתקופתה. הסריגה הייתה חביבה עליה ובמיוחד סריגת מפיות. סבתא פני מספרת: "כשהייתי נערה סרגתי את המפית הזאת שהייתה סרוגה במסרגה אחת. את המפית הזאת שסרגתי שמו על פתח כד מים, היא שימשה לכיסוי פתח הכד, כדי למנוע את כניסתם של זבובים וחרקים אחרים לכד. למפית שסרגתי יש שני צבעים, החלק הכחול של החרוזים שמסמל את השמיים ואת המים, והחלק הלבן של המפית שמסמל את הטוהר והניקיון".

תמונה 1

 

בבדיקה שערכתי על סריגה במסרגה אחת, אומנות זו נקראת קרוֹשֶה, Crochet, ניתן לסרוג יצירות כגון תחרה, סוודרים, צעיפים, שמיכות, בדים, תיקים, בובות ויצירות אמנות.

תמונה 2

סבתא שלי גרה בתל אביב, אנחנו גרים במרחק רב מסבתא שלי ומידי פעם נוסעים לבקר אותה בתל אביב. אני זוכרת שכל פעם שהיינו הולכים לבקר אותה בביתה בתל אביב היא תמיד הייתה מפנקת אותנו ומביאה לי ולבני דודים שלי מלא שוקולדים. זה היה הדבר האהוב עלי ואהבתי ללכת אליה.

בפעם האחרונה שביקרתי אותה, היא כבר עברה לגור בבית אבות, ויצאנו ביחד לטיול מאוד נהנינו להיות יחד. זיכרון נוסף נעים שלי מסבתי היה מהביקורים אצלה בתל אביב, היינו יושבים יחד כל בני המשפחה אצלה בסלון ומריצים סיפורים ובדיחות. אלה רגעים שישמרו בזיכרוני של ה"ביחד" המשפחתי שלנו.

הזוית האישית

עמית פיטרס: שמחתי על ההזדמנות ללקט אוסף זיכרונות ורגעים נעימים מסבתא שלי פני דוד שישמרו בזיכרוני לתמיד!!

מילון

סריגת קרושה
סריגה במסרגה אחת (או: קרוֹשֶה, לעיתים באיות השגוי "קרושט"; באנגלית: Crochet), הוא הכינוי העממי ליצירת טקסטיל באמצעות מסרגת קרס (אנ') – מסרגה צרה עם קצה מעוקל המיועד לעזור בתפיסת ומשיכת חוט הסריגה המשכי כדי ליצור לולאות המחוברות לשורה שמתחתן וללולאות שמשני צידיהן. האקדמיה ללשון העברית קראה לאופן העשייה הזה סריגת קרס, כמו כן מופיע השם יצירה בצינורה או סריגה בצינורה או הפועל צינוּר. המסרגות בעלות הקרס, מיוצרות ממגוון חומרים כמו מתכת, עץ, במבוק או פלסטיק ובמגוון מידות. במסרגת הקרס ניתן לסרוג יצירות כגון תחרה, סוודרים, צעיפים, שמיכות, בדים, תיקים, בובות ויצירות אמנות.

ציטוטים

”אני זוכרת שכל פעם שהיינו הולכים לבקר אותה בביתה בתל אביב היא תמיד הייתה מפנקת אותנו ומביאה לי ולבני דודים שלי מלא שוקולדים.“

הקשר הרב דורי