מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המספריים המלכותיים מוינה – רות רפפורט

נכדתי האהובה מעין ואני, רות
סבא נחום ואני
הסיפור שלא סופר על המספריים של סבא נחום

שמי רותי רפופורט, נולדתי בתל אביב בשנת 1947. התחתנתי ונולדו לי שתי בנות ומהן יש לי חמישה נכדים ונכדות מקסימים. למדתי עיצוב גרפי ועסקתי במקצוע זה באהבה רבה. גם כיום אני מעצבת ספרים לאירועים, למשפחה ולחברים.

משפחתי המורחבת

תמונה 1

הסבא וסבתא שלי מצד אימא עלו לארץ ישראל עם ארבעת ילדיהם מאוקראינה דרך תורכיה בשנת 1922. לאחר שנדדו בדרכים כשנתיים, התגוררו ליד התחנה המרכזית בתל אביב. אמי גדלה והתחנכה בארץ, היא הייתה גננת ומאוד אהבה את המקצוע. היא שמה דגש רב על השפה העברית, אהבת הארץ, הטבע, ועל אסתטיקה ואמנות.

אבי גדל עם אמו בעיר ורשה שבפולין ועלה לארץ לבדו בגיל 17 בשנת 1931 עם קבוצת חברים מתנועת הנוער הציונית. כשהוא הגיע לארץ הוא עבד כנוטר בתחנות הרכבת המנדטוריות וגם כפועל בניין. במלחמת העולם השנייה התגייס לבריגדה היהודית.

הסבא שלי, נחום לוין, היה סנדלר, ובילדותי, כשבאתי לבקר את סבא וסבתא בגבעתיים, הייתי יושבת לידו בסנדלריה הקטנה והוא היה נותן לי לעזור לו ולגזור במספריים סוליות עור לנעלים חדשות… לפני כמה שנים כשעשיתי סדר באחת המגרות בארון שבחדרי, מצאתי בתוך קופסה נשכחת שבתחתית המגרה זוג מספריים חלודים עטופים בנייר. לאחר שהסרתי את החלודה מהמספריים ראיתי שחרוטות עליהן שתי דמויות, אחת של ראש גבר והשנייה של ראש אישה. הסתקרנתי ורציתי לדעת יותר אודות ההיסטוריה שלהן.

נפגשתי עם סוחר עתיקות וכמה מחבריו בשוק עתיקות בתל אביב, ולאחר כמה בירורים, הם מצאו שחרוט על המספריים שם בית החרושת בגרמניה שייצר אותם, SOLINGEN, זה בית חרושת מאוד ידוע לסכינים ולמוצרי פלדה באיכות גבוהה, שנוסד במאה ה-19. המספריים האלה יוצרו בשנת 1860 במיוחד עבור בית המלוכה האוסטרי-הונגרי שבעיר הבירה וינה, והדמויות החרוטות עליהם הן כנראה של המלך פרנץ' ג'וזף ואשתו המלכה אליזבת. בהחלט מספריים בעלי ייחוס מלכותי!

את המספריים הצבתי על מדף הספרים בביתי ואני שומרת אותם לראווה לדורות הבאים במשפחתנו.

המספרים המלכותיים

תמונה 2

הזוית האישית

סבתא רותי: הקשר הרב דורי היא תכנית מעניינת ובעלת ערך מוסף מדהים. המפגש וההיכרות עם הנכדה במקום הלימודים והעניין שלה תורם הרבה לייחודיות של התכנית. הצלחנו להכיר ולדבר וליצור דיאלוגים שלא נפגשנו איתם לפני כן. והייתי רוצה שהקשר הזה ייחזק את המשך הדיאלוג האינטימי והפרטי שלנו.

מעין הנכדה: היה לי מאוד כיף בתוכנית הקשר הרב דורי מהרבה סיבות, התוכנית הזו היא נפלאה, למדתי דברים חדשים והכרתי יותר טוב את סבתא. אני חושבת שהיא חושבת כמוני, התחברנו והתגבשנו והתקרבנו עוד יותר.

מילון

בית מלוכה אוסטרו - הונגרי
אימפריה שהיתה מורכבת מהקיסרות של אוסטריה והונגריה בין השנים 1867 - 1918 והיתה רבת עוצמה באירופה.

ציטוטים

”המספריים האלה יוצרו בשנת 1860, הדמויות החרוטות עליהם הן כנראה של המלך פרנץ' ג'וזף ואשתו המלכה אליזבת“

הקשר הרב דורי