מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע של סבתא רבתא מסורייה לישראל

זו אני כשהייתי קטנה
בביה"ס אלמוג
מבחר מסיפוריה של סבתא יפה על משפחתה

שמי נוי טובידיאן, אני משתתפת בתוכנית הקשר הרב דורי, ובחרתי להזמין את סבתא שלי יפה, להשתתף עמי בתוכנית. סבתא יפה סיפרה לי על סבתא רבתא שלי ועל עליית המשפחה שלה מסוריה. סבתא יפה שלי נולדה כבר בארץ בירושלים.

סבתא רבתא ג'מילה

השם של סבתי הוא יפה, קראו לה בשם יפה על שם הסבתא שלה שנקראה ג'מילה – פירוש המילה ג'מילה בערבית הוא – יפה. סיפורה של סבתי יפה, הוא סיפור של סבתא רבתא שלי.

סבתא רבתא שלי, ג'מילה, נולדה וגדלה בסוריה. החיים שם היו קשים בגלל העוינות של המוסלמים. המשפחה גרה בבית משותף עם כמה שכנים. בתוך החצר היו השירותים והמטבח המשותף לכולם.

מסע העלייה של סבתא רבתא לישראל

מרכז החיים היה בבית הכנסת ששם גם התפללו ושם גם התקיימו כל האירועים כמו חתונות, טקסי הבר מצווה, בריתות. מאחר שהחיים היו שם היו מאוד קשים, המשפחה החליטה לברוח לארץ. בלילה אחד הם עזבו הכל: את הבית והרכוש. הם שילמו כסף למבריח, אדם שיוציא אותם ויוביל אותם בדרך לכיוון הגבול עם לבנון, משם התכנון היה להמשיך לישראל. שעות הם הלכו ברגל והגיעו עד לבנון שם נשארו כחודשיים, ומשם לארץ. גם בארץ לא היה קל.

סבתא יפה שלי

סבתא שלי יפה גדלה במשפחה עם עשרה אחים. הם נאלצו לגור בבית עם שני חדרים, בית צנוע בלי מותרות. הבישול היה על פתיליה, הם היו מכבסים את הכביסה ביד, כדי להתקלח במים חמים, היו מחממים מים בכלים על פרימוס. סבתא סיפרה לי שבילדותה בירושלים הם נהגו לשחק בחוץ עם ילדי השכונה במשחקים ברחוב כמו מחבואים, חבל, גומי ו – 5 אבנים. היא סיפרה  שהחיים היו פשוטים היה להם מעט אבל הם היו מאוד מאושרים.

סבתא יפה שיתפה אותי בשני סיפורים על חוויות בת מצווה שלה ובר מצווה של אחיה. לה הייתה חווית אכזבה מחגיגת הבת מצווה שלה. הבאתי את שני הסיפורים כלשונה:

סבתא יפה מספרת על חגיגת הבת המצווה שלה

"כנערה מתבגרת חיכיתי למסיבת הבת מצווה שלי, כמו שחגגו חברותיי – כל אחת מהבנות עשתה בת מצווה בביתה וקיבלה מתנות רבות מהחברות. גם קרובי המשפחה  נהגו להשתתף בחגיגת הבת מצווה והייתה שמחה רבה.

כשהגיע מועד חגיגת הבת מצווה שלי, החליטה המורה בכתתי, שמשלבים כמה בנות ביחד לחגיגת בת מצווה אחת ומשותפת. אני מאוד נפגעתי והתאכזבתי מכיוון שגם מתנות לא קיבלתי. כך התפספסה לי חווית הבת מצווה שלי שכל כך ציפיתי לה. לא הרגשתי מיוחדת, האירוע הפך לאירוע משותף של כולם".

סבתא יפה מספרת על חגיגת הבת המצווה של אחיה

"כאשר אחי הגדול הגיע לגיל מצוות, ההורים החליטו לעשות לו חגיגה וטקס בר מצווה בבית. ההכנות היו מרובות, את הבישולים עשינו בבית, הבישולים היו על גבי פתיליות. מכיוון שהבית היה קטן פיננו את כל הרהיטים כדי לערוך שולחנות. הזמנו צלם לבית והזמנו את כל הדודים והדודות וזו הייתה חגיגה גדולה. אני לא אשכח את ההתרגשות והשמחה שהייתה בביתנו באירוע של הבר מצווה.

זאת חוויה שנשארת איתי עד עצם היום הזה הפשטות שבאירוע והשמחה שהייתה נשארו איתי שנים רבות.

הזוית האישית

נוי: התוכנית הזאת מיוחדת מאוד. מאוד נהנתי להשתתף יחד עם סבתא שלי, יפה, זה מאוד מקרב… והייתי עושה את זה שוב.

מילון

פרימוס
כלי שמחממים איתו אוכל, מים ועוד....

ציטוטים

”ברוך הבא לגברת“

הקשר הרב דורי