מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע של סבתא ציפי מחלוף מסוריה אל ישראל

תומר וסבתא ציפי עם הטבעת של סבתא במסגרת התכנית
סבתא ציפי ביום חתונתה יחד עם כל משפחתה
סיפור הטבעת בת מאה השנים

שמי תומר, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי, ציפי מחלוף, יחד אנו מתעדים סיפור מחיייה של סבתא ומנציחים אותו במאגר המורשת של התכנית.

סבתא ציפי נולדה בסוריה בשנת 1956 בעיר חלב, למשפחה בת עשרה נפשות. החיים בסוריה היו קשים מאוד. המשטר הסורי התאכזר ליהודים. כשסבתא הייתה בת 6, ניסו ערבים לשרוף את השיער שלה. המורה שלה הציל אותה ברגע האחרון. בשל ההתנכלויות הרבות, יהודים רבים ברחו מסוריה לישראל. גם ההורים של סבתא ציפי החליטו לברוח.

באחד הימים בשנת 1964, כשסבתא הייתה בת 8, אבא של סבתא דיבר עם סוכן ערבי שהיה מבריח יהודים. המבריח סייע למשפחה לחצות את הגבול לטורקיה. בלילה חורפי גשום בשעה עשר, יצאה המשפחה הכוללת עשר נפשות למסע לישראל. הצטרפו אליהם דוד של סבתא, שהיו לו ארבעה ילדים, ביניהם תאומים בני שבועיים, ושתי דודות נוספות. במהלך הנסיעה עצרו אותם שוטרים. השוטר שאל את אבא של סבתא מה הם עושים בחוץ בשעה מאוחרת כל כך. אבא של סבתא ענה שהם הלכו לראות סרט בקולנוע. למזלם, השוטר האמין להם והחזיר אותם הביתה. המשטרה החלה לחשוד שהמשפחה מנסה לברוח, ולכן נאלץ אבא של סבתא לחתום נוכחות כל יום בתחנת המשטרה. לאחר כחודש יצר אבא של סבתא קשר עם המבריח. המשפחה יצאה שוב ברכב של שבעה מקומות. אבא ודוד של סבתא שכבו בתא המטען, לאבא של סבתא נתפסו האצבעות במנעול התא. גם הפעם המשטרה עצרה את הרכב ותחקרה אותם. בפעם הזאת הם אמרו שהם נוסעים למכה.

כדי שהסיפור יהיה אמין, כל אחד קיבל שם ערבי מזויף. השוטרים נתנו למשפחה להמשיך לעבר הגבול עם טורקיה. בגשם וקור רב יצאה המשפחה ברגל לעבר הגבול, שם חיכה להם סוכן מוסד. במהלך ההליכה בשלג נפלה סבתא והתגלגלה במדרון ההר. הנפילה גרמה לשבר באף של סבתא (לסבתא חסרה חלק מעצם האף עד היום). אבא של סבתא ניגש לעזור לה. בשל הפציעה ביקשה סבתא להשאיר אותה. היא חששה שבשל הפציעה היא תכביד על כולם במסע. אבא של סבתא הצביע על אורות רחוקים ואמר לה ששם נמצאת ירושלים, וכל זה כדי שתמשיך לצעוד איתם. בסיום ההליכה המפרכת רכב אסף את כולם ולקח אותם לבית מלון בטורקיה. המשפחה נאלצה להסתגר בחדר עד שקיבלו אישורים לעלות לארץ.

המשפחה התמקמה במעברה בטירת הכרמל. בצריף קטן הם גרו עשר נפשות. אבא של סבתא קיבל עבודה בבנייה ולאחר מכן בחנות נעליים. בגיל 16 החלה סבתא לימודי אחיות. סבתא אהבה מאוד את המקצוע ועבדה בו יותר מ-40 שנה. סבתא עבדה גם כאחות בבית ספר שרת. סבתא התחתנה בגיל 17. אבא שלי נולד ראשון כשסבתא היתה בת 18. אחריו נולדו עוד שלוש בנות.

התחביב האהוב ביותר על סבתא הוא קניות במבצעים, או במילים אחרות – "קומבינה". סבתא גם אוהבת מאוד לחלק את הדברים שהיא קנתה לנכדים.

סבתא, סבא הילדים והנכדים

תמונה 1
 

סיפור הטבעת של סבתא

לסבתא שלי יש טבעת בת 100 שנים שהייתה שייכת להורים של סבתא. האבא של סבתא (סבא יוסף) נתן את הטבעת לאימא של סבתא שלי (סבתא זילפה) ביום האירוסין, כשהם היו בני 16 בלבד.

סבתא ציפי אהבה מאוד את הטבעת הזו לכן אבא ואימא שלה הרשו לה מדי פעם לענוד אותה באירועים ולהחזיר אותה להורים שלה. סבתא ציפי קיבלה את הטבעת בירושה מההורים שלה לאחר שנפטרו. הטבעת תועבר בירושה לאחד  מארבעת הילדים.

הטבעת שעוברת בין הדורות 

תמונה 2
 

הזוית האישית

תומר הנכד המתעד: נהניתי מאוד בתכנית ולמדתי דברים חדשים על סבתא. בנוסף, אהבתי להיפגש עם סבתא ותמיד היא הביאה לי ממתקים.

סבתא ציפי: מאוד נהניתי מהמפגשים והכרתי את תומר נכדי מחדש: גיליתי שהוא רגיש ונחמד, ופיתחנו את הקשר. עכשיו אני יכולה לשבת ולדבר איתו יותר בפתיחות ואני חושבת שהתוכנית באמת מאוד חשובה ומחברת בין מבוגר לנכד שלו.

מילון

מֶכָּה
מֶכָּה (בערבית: مَكَّة الْمُكَرَّمَة; בתעתיק מדויק: מַכַּה אלְמֻכַרַּמַה) היא בירת מחוז מכה במערב ערב הסעודית. בתור מקום הולדתו של מוחמד, היא העיר החשובה ביותר לאסלאם, ושוכן בה מסגד אל-חראם, המסגד הראשון בחשיבותו באסלאם, שבו ניצב מבנה הכעבה, הכולל את האבן השחורה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אנחנו חייבים להאמין בעצמנו ולחשוב חיובי, כי אם נחשוב חיובי נוכל ליישם כל דבר שנרצה“

”המשטרה החלה לחשוד שהמשפחה מנסה לברוח מסוריה, ולכן נאלץ אבא של סבתא לחתום נוכחות כל יום בתחנת המשטרה“

הקשר הרב דורי