מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע של סבי

אני עם סבא שלי לפני שנתיים ביום הולדתי
זה סבי כשהיה בצבא
ילדותו של סבא אלברט

סבא אלברט נולד בשנה 1946 בארפוד שבמרוקו לשמעון ופני דהן ולו שני אחים וארבע אחיות. כשהיה בן שנה הוא ומשפחתו עברו לאלג'יר כי חיפשו מקורות עבודה. בילדותו השתתף במקהלה בבית הכנסת והיה שר בחתונות ובר מצוות. הוא זוכר בעיקר את חברו אורי כשהיו משחקים בכדור מבד את הבר מצווה שחגג בבית הכנסת הגדול באלג'יר.

סיפור עלייה לארץ

סבא עלה מאלג'יר מהעיר אורן. בזמן שהמשפחה רצתה לעלות היו מאורעות והתקיימה מהפכה באלג'יר שנשלטה אז על ידי צרפת. היחסים עם השכנים הערבים היו טובים, אך כשהחלו המאורעות הם חששו לחייהם והחליטו לעזוב. בבוקר העזיבה הם הלכו ברגל דרך ארוכה עד תחנת מוניות ומשם נסעו לנמל, עלו לאונייה לכיוון מרסי בצרפת שם שהו כשבועיים בבית מלון והכל אורגן על ידי הסוכנות. ההמתנה הייתה לאונייה בשם "מולדת" שתיקח אותם לארץ.

במהלך השיט הייתה תקלה באונייה ולכן הם ירדו באיטליה, שם נשארו שלושה ימים ולאחר מכן עלו על מטוס והגיעו לארץ. כשהגיעו נסעו לבאר שבע והקימו שם את המשפחה.

סבא אלברט כשעלה לארץ

תמונה 1

בסבא שירת כסמל בחרמש בלבנון.

נישואין

סבא הכיר את סבתא מגי במסיבה בבית של חברים התחתנו בתאריך 28.8.1972.

סבא וסבתא אלברט ומגי בחתונה

תמונה 2

העבודה הראשונה שלו הייתה בקמ"ג עם הצרפתים, הוא למד הנדסה ועבד בתעשיה האוירית כ- 40 שנה בתחום הנדסה של מזל"טים וחומרים מרוכזים.

מסורת 

אבא של סבא שמעון היה דתי מאוד והם קיימו את כל החגים באדיקות.

אילן המשפחה

תמונה 3

הזוית האישית

אלון: נהניתי לעשות את העבודה ולמדתי גם על סבי בילדותו ובנערותו והיה מרגש לשמוע את סיפור חייו.

סבא אלברט: מאוד נהניתי לשתף את אלון בזיכרונות ובסיפורים של ילדותי ותמיד נעים להיזכר ולחלוק את הסיפורים.

מילון

קמ"ג
נגב ע"ש שמעון פרס (בראשי תיבות: קמ"ג) ממוקמת בלב מישור ימין, דרומית-מזרחית לעיר דימונה, ותכליתה ביצוע מחקר באנרגיה גרעינית, ובכלל זה ייצור נשק גרעיני, אף כי ממשלת ישראל מעולם לא הודתה בכך והיא שומרת באופן רשמי על "עמימות גרעינית". הכור הגרעיני הפועל בקריה הוא הגדול מבין השניים הפועלים בישראל (האחר הוא הכור במרכז למחקר גרעיני - שורק). מערבית למתחם ממוקם מתקן המכ"ם בדימונה.

ציטוטים

”חשוב לכבד כל אדם ואדם ללא תלות במעמדו או במצבו ולעזור בהתאם ליכולת שלי“

הקשר הרב דורי