מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע של סבא שלמה אילוז ארצה

רומי עם סבא
סבא בעת מלחמת יום כיפור, 1973
ההגעה לישראל על גבי האונייה נגבה

שמי שלמה אילוז, נולדתי במרוקו בשנת 1952. יש לי שלושה אחים: עמרם, בלה ושלום, להוריי קוראים שולה ודוד. בתאריך 1.4.1955 עליתי לארץ יחד עם משפחתי, עלינו באונייה צפופה ורעועה עד מאוד ממרוקו למרסיי עיר בצרפת, שהינו שם כשלושה חודשים. לאחר שלושה חודשים במהלכן במרסיי העלו אותנו לאונייה ששמה נגבה, האונייה העבירה אותנו ממרסיי לארץ ישראל. על הספינה שהינו כעשרה ימים.

כאשר הגענו לישראל נסענו למעברה קטנה בטבעון ושם גרנו. בשנת 1958 עליתי לכיתה א' בבית הספר הממלכתי דתי בטבעון ולמדתי שם עד כיתה ח'. כשגמרתי את כיתה ח' עברתי לבית ספר מקצועי, למדתי מסגר וחרטות.

גיוס לצה"ל

בשנת 1969 התגייסתי לצה"ל בתפקיד נהג אמבולנס ומשאיות. בשנת 1973, מלחמת יום כיפור, התגייסתי למילואים ולחמתי ברמת הגולן.  לחמתי במשך 140 יום, היה לי קשה אבל תמיד רציתי לשמור על ישראל. לאחר מכן התחלתי לעבוד בחברת הדלק סונול הנמצאת ליד שמן.

בניית המשפחה

בשנת 1974 הכרתי את אסתר אלימלך בחוף הכרמל, בשנת 1975 התחתנו. כעבור שנתיים הולדנו את עדי, הבת הבכורה. בשנת 1981 הולדנו את נועם הבן האמצעי. בשנת 1983 הולדנו את הבת הקטנה, אורלי. כל המשפחה אהבה לחגוג ביחד ימי הולדת וחגים. בזכות ילדיי הרכבתי את משפחתי.

חפץ יקר לליבי – קומקום

החפץ שאני מציג, העובר במשפחה, הוא קומקום להגשת תה. הקומקום בן כ-60 שנים, החפץ אצלינו כחמש שנים, הוא של אימא של סבתי. הקומקום בצבע כסף וחרוטים עליו ציורים מיוחדים. בינתיים הוא לא בשימוש אבל הוא נמצא אצלנו כמזכרת, בעבר הוא היה לשימוש רב מאוד. בינתיים הוא שמור בויטרינה.

הקומקום העובר במשפחה

תמונה 1

הזוית האישית

רומי הנכדה המתעדת: היה לי מרתק ללמוד דברים חדשים על סבא, למדתי על סיפור העלייה שלו לארץ ועל תקופת הילדות שלא ידעתי עליה  פרטים כלל. היה לי כיף לשבת ולהקשיב לסבא. אני וסבא למדנו דברים אחד על השני שלא ידענו אותם עד התכנית. למדתי הרבה על משפחתי ועל המקומות בהם סבא היה בעברו. נהניתי מאוד, ואני מקווה שיהיו עוד פרויקטים כאלה גם בהמשך. תודה לסבא שלי שהגיע לבית הספר כדי לעשות איתי את התכנית.

סבא שלמה: היה לי מאוד כיף לעבוד עם נכדתי, למדתי דברים עליה ועליי שלא ידעתי עליהם. אהבתי מאוד את התכנית, אני מקווה שיהיו עוד פרויקטים מסוג זה.

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50 של המאה ה-20. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חשוב מאוד ללמוד ולהשקיע הרבה בלימודים כדי להגיע למקצוע טוב בחיים“

הקשר הרב דורי