מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע של סבא בן נוביס

סבא ואני
סבא נער בן שלוש עשרה - השני מימין, עומד בן הוריו. סבא וסבתא שלו בשורה הראשונה
חלום העלייה לארץ שהתגשם

סבא בן ציון נוביס נולד בפרטוריה בדרום אפריקה ב 1939. לאבא שלו קראו אברם ולאמא שלו שרה – ובקיצור "סקי".

אבא של סבא נולד בעיר שדובה שבליטא. אמא של סבא נולדה בקיפטאון בדרום אפריקה. הוריה הגיעו מליטא אחרי כמה שנים שחיו באנגליה. אברם (אבא של סבא) היה בעלים של חנות בגדי גברים וסקי אישתו, עזרה לו בניהול החנות.

ילדותו של סבא בן

סבא בן למד בבית ספר יסודי שנקרא ארכדיה ובתיכון בבית ספר לבנים בפרטוריה. היו ממש מעט יהודים בבית הספר – בערך 5%. חבריו היו רק יהודים – מנפרד, מוריס ולני. סבא היה מאוד פעיל בתנועת נוער יהודית שנקראה "תנועת הבונים". בזמנו הפנוי שיחק טניס ורוגבי ואהב לקרוא ספרים.

לימודי רפואה והפגישה עם סבתא

סבא בחר ללמוד רפואה והתמחה באנגליה, שם הוא פגש את סבתא קרול, שהיתה קנדית ועבדה בשגרירות קנדה בלונדון. סבא עבד בבית חולים בלונדון, היה שם רק רופא אחד נוסף שהיה יהודי. יום אחד הוא אמר לסבא שבשבת בערב הוא מארגן מסיבה בבית שלו, ואם הוא רוצה הוא מוזמן. סבא אמר לו שהוא בתפקיד תורן במחלקה, אבל אם יהיה שקט בחדר מיון הוא יבוא. הוא הגיע למסיבה ולא הכיר אף אחד אבל הרופא השני הציג לו בחורה מקנדה, שמצאה חן בעיניו. סבא הזמין אותה אח"כ לתאטרון ולעוד מסיבה וכך הפכו להיות זוג. הם התחתנו, גרו קצת באנגליה ולאחר מכן בדרום אפריקה. לבסוף החליטו לעלות לארץ מקייפטאון ב 1976 עם שתי הבנות שנולדו להן – נורית ודניאלה (אמא שלי).

סבא מבקר בישראל לראשונה

תמונה 1

בשנת 1967 במהלך מלחמת ששת הימים, החליט סבא לבוא לישראל לראשונה, ולעזור במאמץ המלחמתי ע"י התנדבות בבית חולים "תל השומר", על מנת לעזור עם פצועי המלחמה. יום אחד הגיע דוד בן גוריון לבקר את הפצועים בבית החולים והצטלם עם המתנדבים.

בתמונה למטה סבא שני מימין בשורה העליונה ודוד בן גוריון בשורה השניה. בן גוריון שאל את כל אחד מהמתנדבים מתי הוא מתכנן לעלות ארצה.

החלום של סבא

חלומו היה לעלות לארץ ישראל, ההחלטה לעזוב את קייפטאון ולעלות לארץ, הייתה כרוכה בלעזוב גם את המשפחה המורחבת. להתחיל הכל מהתחלה, מחדש, ובנוסף, להביא עמו גם שתי בנות. למרות הכל, החלום התגשם והוא עלה לישראל, גר בכפר סבא, ניהל מחלקה בבית חולים מאיר, והיה פעיל מאוד בהקמת בית כנסת "קהילת הוד והדר". היום החלום שלו הוא שיהיה שלום בארץ ישראל, אך קשה להגשים חלום זה, במצב הפוליטי. לי לעומת זאת, אין חלום גדול ומשמעותי, אלא חלומות קטנים כמו למשל, לנסוע שוב לקרוז.

סיפורו של חפץ

תמונה 2

סבא הציג לי חפץ מיוחד ועתיק מאוד שהוא סט תפילין שהוא קיבל מאח שלו שקיבל אותם מסבא שלו, שקיבל אותם מאבא שלו שקיבל אותם מאבא שלו – שהביא אותם מליטא.קופסאות התפילין קטנות יותר ממה שאנחנו רגילים לראות. בתמונה רואים את התפילין האלו.

הזווית האישית

אלון: למדתי את ההיסטוריה המשפחתית, סיפורים מעניינים ומצחיקים. אני מאחל לסבא שיהיו לו עוד הרבה סיפורים לספר.

סבא בן: ראיתי שאלון מאוד מתעניין בסיפור המשפחתי, הוא מאוד פיקח ומשחק שח מעולה. אני מאחל לו שיגדל בזמן שלום אמיתי בארץ, שיגדל להיות אוהב צדק וגם יהדות.

מילון

גסטרואטרולוג
רופא בתחום מערכת העיכול.

ציטוטים

”הנביא מיכה אמר : "מה דורש ממך השם: עשה צדק, אהבת חסד והצנע לכת עם אלוהיך“

הקשר הרב דורי