מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע של משפחתה של יוספה יניב

סבתא יוספה ואיתי
אני יוספה הבת של בלה בת 4
סיפור עלייתה של משפחת אורנשטיין

שמי איתי יניב, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי, יוספה יניב ויחד תיעדנו את סיפורה.

סבתא יוספה יניב מספרת לאיתי

נולדתי ביפו להורי בלה ומשה. הורי שניהם הגיעו עם המשפחות שלהם מרומניה. הם הכירו רק בארץ, אבל אני אתמקד בסיפורה של אמי, בלה, (סבתא אבתא של איתי), שגדלה עד גיל 11 ברומניה בעיר בוקרשט.

אמי למדה בבית ספר שהיה מעורב ולמדו בו בנים ובנות. אבא ולאימא שלה היו ממשפחה אמידה והיו להם סוסים ומרכבות. הם גרו באזור כפרי ועבדו בעיר הגדולה.

הגיעו ימים וחודשים קודרים כשהנאצים שעלו לשלטון וגרמו להרבה משפחות ברומניה, לפחד מאוד לגורלם.

ההורים של סבתא רבתא, מכרו את הרכוש, את מה שיכלו והצליחו למכור: את הסוסים והמרכבות. שאר הרכוש שנשאר, הנאצים החרימו עבור הממשלה הרומנית.

באחד הלילות באופן מפתיע, הם עזבו את הבית. אמי – בלה, אחיה – ירחמיאל וההורים: צילה ויוסף. סבא יוסף שילם לרומנים שיעזרו להם להגיע לגבול הדרומי של רומניה, מאחר והם רצו להגיע לאיטליה.

המסע היה מאוד קשה. הרומנים להם שילמו כסף כדי להעביר אותם, סידרו אותם וגנבו להם את כל רכושם. ולא די בזה היה גם חורף מאוד קשה והם סבלו.

אחרי חודשים הם הצליחו להגיע למילנו באיטליה. הכניסו אותם למחנה בו היו המוני יהודים, שגם ברחו מהגרמנים.

במחנה, היו תנאים קשים מאוד. לא היה כמעט אוכל, מקומות לישון, ותרופות.

סבא יוסף, (אבא של סבתא),  ניפטר במחנה. סבתא בלה, (אמא של סבתא), אחיה ואמא שלה צילה עלו לארץ ב- 1948 עם קום המדינה.

הם קיבלו חדר בתוך בית ישן של ערבים יחד עם אחותה של סבתא צילה. המצב בארץ היה מאוד קשה. הכול היה  בצמצום- לא היה כמעט מה לאכול או בגדים או נעלים. סבתא צילה היתה נוסעת לתל אביב בכול יום כדי לנקות את הבית של קרובות משפחה.

סבתא בלה היתה עדיין צעירה, והיתה הולכת מיפו עד אזור ברגל, כדי לעבוד בקטיף תפוזים, ולפרנס אותנו, אני, (סבתא של איתי),  זוכרת מעט מאוד מהבית הערבי בו גרנו ביפו. הגשם היה חודר דרך התקרה והיה קר מאוד בבית.אחות שדל סבתא צילה היתה זורעת גרעיני עגבניות ומלפפונים בחצר הבית המשותפת עם השכנים. לפעמים צמח תירס. אהבתי לשחק עם האפרוחים בחצר.

הזוית האישית

שמעתי את הסיפור מסבתא יוספה על ההורים שלה למדתי יותר עם השורשים שלי ועל סבתא רבתא הקשר הרב דורי גרם לנו להתקרב כי היינו יותר ביחד אני נהניתי לפגוש יותר את איתי לספר לו את סיפור ילדותי וששאל שאלות מעניינות על עברי

מילון

או וי זמיר ביטוי באידיש
קריאת צער ומצוקה.

ציטוטים

”זה לא איך שנופלים בחיים, זה איך שקמים“

הקשר הרב דורי