מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע של הוריי לארץ ישראל מעיראק

לאה סמק עם הנכד רוני, נוגה ורומי
סבתא לאה בילדותה עם הבובה
ילדות מאושרת ושמחה

אנו רוני שרעבי, נוגה אלון ורומי אלון, תלמידות כיתה ה/3 בבית הספר נגבה בראשון לציון, מתעדות את הסיפור של: לאה סמק סבתא של רוני שרעבי מצד אמו, במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי,

סבתא לאה מספרת:

שמי לאה סמק נולדתי בשנת 1954, הוריי עלו ארצה מעיראק. עקב הפוגרום נאלצו להגיע לישראל.

שמות הוריי יפה ויעקוב דבי, הם מאוד סבלו, דוד שלי ואמא שלי רצו לברוח לישראל, תפסו אותם וסבא שלי שחרר אותם.

לאחר העלייה לארץ של הורי, ההסתגלות בארץ הייתה קשה, הייתה תקופת הצנע. לאחר מכן המצב השתפר ואבי עבד במשטרה ופרנס את הבית בכבוד.

הוריי התחתנו בישראל ואני נולדתי בתל אביב, נולדתי בשם ליאורה ובמהלך השנים שיניתי ללאה. נולדתי ברמת אביב, בבית יולדות "הקריה". הבית בו גדלתי  היה ממש נעים, זכור לי השכן שמאוד אהב אותי והיה שר לי שירים.

סבתא לאה, תמונה עליונה – עם הוריה, תמונה תחתונה כתינוקת עם הבובה שאהבה

תמונה 1

 

עברנו להרצליה וגדלתי בשכונת נווה ישראל, שזה היה קיבוץ  גלויות. דיברנו בבית רק עברית, אצל סבא וסבתא שלי למדתי את השפה העיראקית.

כשהייתי בת שש פרצה מלחמת סיני, אבא היה בצבא ואימא טיפלה בנו. היינו מסתתרים במנהרה ליד הבית כי ירו עלינו מקלקיליה שבשומרון.

בילדותי

תמונה 2

ההורים שלי היו אנשים מיוחדים, היו לנו תלושים למצרכים לפי נפשות. ממה שקיבלנו עזרנו לשכנים כי לא הספיק להם. היתה להוריי נתינה ענקית ולכן אני גם כזאת.

הייתה לי ילדות מדהימה ולמדתי בבית ספר בן צבי בהרצליה, הייתה לנו תלבושת אחידה, היו גם טיולים אהבתי את כל המקצועות. היו לי הרבה חברי ילדות ועד היום אנחנו בקשר טוב.

תמונות ילדות – פורים, אחותי הקטנה ציפי בגן מחופשת למלכת אסתר (דודה שלנו דייזי תפרה). אחותי מזל מחופשת לליצן ואני מחופשת לקאובוי בכיתה ד'

תמונה 3

תמונה משפחתית

תמונה 4

 

היינו משחקים במשחקים שהמצאנו, היינו נפגשים אחר הצהריים בשכונה, משחקים במשחקים ועושים פעילויות וריקודי עם. שיחקנו במשחקים כמו: סכין תוקע, חמש אבנים, מחבואים, תופסת, כדורעף, וכדורסל.

כיתה ח' בטיול לאל אקצא. אחרי מלחמת ששת הימים. כולנו פחדנו מאד מהמצב והמחלוקת בארץ

תמונה 5

מתקופת בית הספר והלימודים יש לי חוויות מאוד טובות מימי הנעורים, המון חברים מהשכונה, היינו נפגשים ומשחקים משחקי חברה, קונים ממתקים במרכז המסחרי ויושבים ומספרים סיפורים יפים, חידות ובדיחות, היה ממש כיף וזה מה שהשפיע עליי שאני אוהבת חברה.

תקופת בגרות, נישואין ובניית משפחה

סיימתי לימודים והתחלתי לעבוד בבנק לאומי, עבדתי שם כ-10 שנים, לאחר מכן הכרתי את בן זוגי אורי בגיל 19 בחתונה של אחותו. לאחר שנה התחתנו, גרנו אצל ההורים שלי כי פרצה מלחמת יום הכיפורים. אורי גויס לצבא לחצי שנה והיה מאוד מאוד קשה כי הוא נלחם במצרים, סוריה ולבנון. לא ראיתי או שמעתי ממנו המון זמן. הוא שירת בחיל רגלים. כאשר השתחרר רכשנו דירה בבת ים ולאחר שנה נולדה בתי הבכורה ושמה רויטל.

החתונה בשנת 1973, שבועיים לפני מלחמת יום כיפור. לאחר גיוסו של בעלי – לא ראיתי אותו שישה חודשים

תמונה 6

תמונה 7

עזבתי את עבודתי בבנק כדי לטפל בבתי הבכורה, ולאחר מכן נולדנו לי עוד שני ילדים גיא וסיוון. יש לנו 5 נכדים ואנחנו שמחים ומאוחדים עם משפחתנו היקרה, ואנחנו תמיד חוגגים ימי הולדת לכל המשפחה.

סיון אימא של רוני בת ארבע

תמונה 8

 תחביבים  –  תחביביי הם: בילויים, הופעות וטיולים.

חפץ עובר מדור לדור – חפץ שעובר מדור לדור הוא המספריים של סבא שלי ומטבעות מעיראק. העיסוקים שלי בפנסיה הם לעזור ולתת.

אבא שלי יעקב צבי ז״ל צייר את עץ המשפחה לפני שנפטר. יהי זכרו ברוך

תמונה 9

המסר שלי לדור הצעיר שיכבדו אחד את השני, להפסיק עם החרמות ועם האלימות המילולית והפיזית וכמובן הקנאה. לדעתי צריך לעקור את התופעות הללו ולחנך את הילדים בצורה שאנחנו חונכנו.

תמונות מפעילות במהלך תוכנית הקשר הרב דורי

תמונה 10

קישור לסרטון לאה סמק מספרת על ילדותה

קישור לסרטון – לאה סמק מספרת על פוגרום הפארוד בעיראק

קישור לסרטון – לאה סמק מספרת על העלייה לארץ וההגעה למעברה

קישור לסרטון – לאה סמק על ילדותה ובית הוריה

 קישור לסרטון – לאה סמק – על חברי ילדות ומשחקי ילדות

הזוית האישית

סבתא לאה: אני מאוד נהניתי מתוכנית הקשר הרב דורי. שמחתי מאוד לספר לתלמידים את סיפורי הילדות שלי והעלייה ארצה של הוריי, זאת חווייה מיוחדת ומעניינת.

רוני ש: אני מאוד נהניתי והתרגשתי לשמוע את הסיפורים של הסבים והסיפורים הללו יעברו גם לילדים ולנכדים שלנו . נוגה: היה לי נורא כיף להכיר מקרוב את הסיפור של סבתא של רוני סבתא לאה הנחמדה והדואגת.

רומי א: זה היה מאד מעניין וכיף להכיר מקרוב את סבתא של רוני (לאה), היא מאוד חמודה וכיף לעבוד איתה.

מילון

תלושי מזון
תלושים לרכוש תמורתם מזון, או מצרכים אחרים

ציטוטים

”ההורים שלי היו אנשים מיוחדים, היו לנו תלושים למצרכים לפי נפשות“

הקשר הרב דורי