מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע מניו יורק לארץ ישראל

אנחנו מבקרים את סבתא
סבתא חוגגת 75
העלייה המשפחתית המאתגרת לארץ ישראל

שמי בתיה ואני רוצה לשתף בסיפור המשפחתי שלי, על העלייה מארצות הברית לארץ ישראל.

נולדתי בניו יורק בשנת 1936 בשכונה ברובע ברונקס. הייתה לי אחות ושמה היה שילה. היה לנו מאד טוב בניו יורק וכשגדלתי, סיימתי בית ספר והתחלתי ללמוד הוראה. למדתי הוראה בקולג’ ושם פגשתי את מרים, שהייתה חברה מאד טובה שלי. יום אחד מרים שידכה לי את מי שהפך להיות בעלי וסבא שלך. נפגשו עוד כמה פעמים ונהנינו אחד עם השנייה. היינו ביחד כמה שנים עד שהתחתנו.

אחרי כמה שנים נולדה הבת הראשונה, עדי ואז נולדו לנו עוד שתי בנות: דבי ופנינה. את הבנות גידלנו בדרום ניו יורק, בבית עם כמה חדרים והיינו משפחה מאושרת מאד. כשעדי הייתה בת שמונה, דבי הייתה בת שש ופנינה הייתה בת ארבע, סבא ואני החלטנו לעלות לארץ ישראל וסיפרנו לבנות שאנחנו הולכים לעלות לארץ ישראל. כשעדי, דבי ופנינה גילו שאנחנו עוזבים את ניו יורק הן הרגישו חשש ודאגה, וכל מיני שאלות עלו להם בראש. אמרנו להן: אל תדאגו, הכול יהיה בסדר, אנחנו הולכים לשוט לישראל ולא יהיו בעיות. כשהן חשבו על זה קצת הן שמחו, כיוון שהחלום של כל יהודי לעלות לארץ והן גם רצו. הגיע היום, מכרנו את הדברים שלנו מהבית, ויצאנו לדרך.

הגענו לנמל בניו יורק ושטנו לבוסטון. הים היה סוער מאוד והייתה לנו בחילה. כשהגענו  לבוסטון ועלינו על האונייה לישראל. מאד פחדנו שתהיה לנו בחילה ושהים יהיה סוער, אמרו לנו שספינה תשוט במשך תשעה עשר ימים. לרגע התלבטנו סבא ואני אם כדאי בכלל לעלות לאונייה, אבל בסוף לקחנו את הסיכון.

עלינו על האונייה והים היה שקט ויפה. בספינה היו לנו שני חדרים, חדר אחד של הבנות ואחד של שלנו ההורים. שטנו כמה ימים, עצרנו להוריד כמה אנשים בפורטוגל והמשכנו לשוט בספינה. בספינה לימדו אותנו לדבר עברית. היו אתנו הרבה יוונים שרצו לחזור למדינתם, אז בדרך לישראל עצרנו ביוון ובילינו שם יום. אז חזרנו לאוניה וסוף סוף הגענו לארץ ישראל. הגענו ישר למפרץ חיפה, זה היה בשבת בערב ונשארנו שם, מפני שאף אחד לא עבד בשבת. כולם חיכו שהשבת תצא. משם נסענו לירושלים כיוון שהיה שם מקום שקראו לו האולפן, ושם עזרו לעולים חדשים ללמוד עברית. הגענו לעיר הקודש בערך ב- 12 בלילה.

הבנות למדו בבית הספר ובגן ואני וסבא למדנו עברית. חבר שלנו הציע לנו לבוא לגור בקיבוץ אז עברנו לקיבוץ ושם נולדו לנו עוד שני ילדים, ואחד מהם הוא האבא שלך.

הזוית האישית

אמיתי: העבודה בתוכנית הקשר הרב דורי עזרה לי מאוד להכיר את סבתא ואני מאחל לה שתשאר שמחה.

סבתא ברברה: אני נהניתי להשתתף בתוכנית ואני מרגישה שאני התקרבתי רגשית אל אמיתי. אני מאחלת לו בהצלחה בהמשך כיתה ו.

מילון

קולג'
לימודים גבוהים- מוסד לימודים על תיכוניים.

מכללה
מכללה הוא התרגום לעברית של המושג קולג', המקובל בהגיות שונות בשפות שונות. משמעותו של המונח נגזרת מההקשר במדינה שבה נעשה בו שימוש. בשפה הרווחת בישראל, "מכללה" היא מוסד להשכלת המשך או השכלה גבוהה שלא במסגרת אוניברסיטאית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כשעדי הייתה בת 8, דבי הייתה בת 6 ופנינה הייתה בת 4, סבא ואני החלטנו לעלות לארץ ישראל וסיפרנו לבנות שאנחנו הולכים לעלות ארצה“

הקשר הרב דורי