מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע מרומניה לארץ ישראל

סבתא חווה עם הנכד נועם
סבתא חווה בצעירותה
סבתא חווה גל מספרת על העלייה לישראל

שמי נעם גל, לסבתא שלי קוראים חווה, בגלל שזה היה שם נפוץ וההורים שלה אהבו אותו. סבתא נולדה בארד שברומניה הגדולה. סבתא גרה עם ההורים שלה ואחותה הגדולה בדירה קטנה שבבית דירות עם גינה שבה גדל עץ אגוז ענק.

היו להם בבית שני חדרים ומטבח. אימא שלה הייתה תופרת במטבח ונתנו לסבתא לשחק בכניסה במשחקים שלה. אימא שלה העמידה סירים על האש ותוך כדי כך ישבה מול מכונת התפירה ותפרה הרבה בגדים. אבא שלה  עבד במפעל שעונים וצבע את המסגרות של השעונים. אחות של סבתא גדולה ממנה בחמש שנים, היא ואחותה למדו בבית ספר רגיל, וכשאחותה הגיעה לכיתה ח' בית הספר לא הסכים שתמשיך ללמוד באותו בית ספר בגלל שהיא יהודיה.

סבתא שיחקה עם חברות שלה בבית ספר, היא למדה מקצועות שלא קשורים ליהדות כמו: היסטוריה של רומניה, אזרחות ושפות כמו צרפתית.

המשמעת בכיתה של סבתא הייתה קשוחה. אסור היה לדבר באמצע שיעור או לצאת ללא רשות, אם מישהו היה מפריע הוא היה הולך למנהל בית הספר וזאת הייתה בושה גדולה. בבית ספר של סבתא לא היו טיולים ולא מסיבות. בהפסקות בין השיעורים המורים היו מסיירים בחצר ושומרים על הסדר.

סבתא עלתה לישראל בשנת 1964 כאשר הייתה בת 11. מסע העלייה נמשך כשבוע ימים. סבתא נסעה ברכבת מארד עד לבוקרשט, שהיא עיר הבירה של רומניה. משם היא המשיכה ברכבת לווינה שבאוסטריה ומשם הגיעה לנאפולי שבאיטליה שהיא עיר נמל. בנאפולי חיכתה שלושה ימים עד עלייה לאונייה שבה הם הפליגו בים התיכון עד לנמל חיפה.  מסע העלייה עבר בשלוש מדינות.

 תרשים מסע העלייה של סבתא חווה

תמונה 1

בארץ, סבתא למדה בבית ספר יסודי ובתיכון בקריית טבעון. היא התגייסה לצבא כמורה חיילת והתפקיד היה ללמד עברית לעולים החדשים. לאחר השירות סבתא למדה הנהלת חשבונות וחשבות שכר.

לאבא ואימא של סבתא, כלומר סבארבא וסבתא רבתא שלי, היה עסק לתפירת ווילונות וחנות למוצרי בית כגון: מצעים, שמיכות ועוד. מכיוון שסבתא ידעה לנהל את חשבונות העסק, היא עבדה יחד עם אבא שלה ודאגה להנהלת חשבונות העסק.

לאחר מכן אחרי שאבא שלה נפטר, סבתא התחתנה ועברה לעבוד במועצה המקומית בקריית טבעון. במועצה סבתא עבדה עד מועד פרישתה בתפקיד חשבת השכר של מועצת קריית טבעון.

תחביבים

סבתא למדה מאימא שלה לסרוג בשתי מסרגות וגם במסרגה אחת שנקראת קרושה. סבתא מאוד אוהבת לסרוג קרושה, עבודות מיוחדות שהדוגמה שלהן עוצבו על ידי מעצבים בעולם. היא יוצרת קשרים דרך הפייסבוק וכך היא לומדת מהן את הדוגמאות המיוחדות. חוץ מסריגה סבתא אוהבת לטייל ונוסעת לבקר במדינות שונות בעולם.

הזוית האישית

סבתא חווה: נהנתי לספר את סיפור חיי לנכדי האהוב נועם שאהב להקשיב והתעניין בכל מה שסיפרתי.

נועם: היה לי כיף להקשיב לסיפורה של סבתא והיה לי נעים מאוד להיות איתה בזמן איכות.

מילון

קרושה
סריגה במסרגה אחת (או: קרוֹשֶה, לעיתים באיות השגוי "קרושט"; באנגלית: Crochet), הוא הכינוי העממי ליצירת טקסטיל באמצעות מסרגת קרס (אנ') – מסרגה צרה עם קצה מעוקל המיועד לעזור בתפיסת ומשיכת חוט הסריגה המשכי כדי ליצור לולאות המחוברות לשורה שמתחתן וללולאות שמשני צידיהן. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”המשמעת בכיתה של סבתא הייתה קשוחה. אסור היה לדבר באמצע שיעור או לצאת ללא רשות“

הקשר הרב דורי