מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע של ציון גוילי מטריפולי

דוד גוילי
דוד, אישתו, אביה של אוריה וקרובי משפחה
הסיפור מתאר את חייו וחוויותיו של דוד בתקופת מלחמת העולם השנייה בטריפולי שבלוב.

בחרנו לספר את סיפורו של דוד גוילי, סבה של אוריה, ניצול מלחמת העולם השנייה. אביה של אוריה, ציון, מספר לנו את סיפורו של אביו דוד גוילי.

המלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות, מספר החללים במלחמת העולם השנייה כ-64.5 מיליון בני אדם, המלחמה החלה ב-1 בספטמבר 1939 עם פלישת גרמניה הנאצית לפולין, והסתיימה ב8 במאי 1945 עם חתימת גרמניה הנאצית על חוזה הכניעה הסופי. במהלך המלחמה התרחש רצח עם שיטתי בו נרצחו על ידי הנאצים ועוזריהם כשישה מיליון יהודים. המלחמה העולמית אפשרה לנאצים להחריף באופן קיצוני את פעולותיהם כנגד היהודים.

לוב הייתה תחת שלטון איטליה, ואיטליה הייתה בת ברית של גרמניה, מה שאפשר להכל לקרות בקלות יותר.

נפלה בחלקינו ההזדמנות לשמוע סיפור ולגלות פרטים שלא בטוח שהיינו מגלות בחיי היום יום. סיפורו של דוד מתאר את תרחישי השואה דווקא מצידם של המדינות שלא באירופה. סיפורי השואה מחוץ לאירופה לא מוזכרים כל כך ואין מודעות גדולה כלפי הקשיים שעברו המדינות הללו גם, לכן חשוב לספר ולשתף את הסיפור.

דוד, אישתו, אביה של אוריה וקרובי משפחה

תמונה 1

דוד גוילי

תמונה 2

קובץ הסיפור המלא

 

הזוית האישית

אוריה גוילי: בעקבות הכנת העבודה, למדנו על סיפור שואה נוסף מזווית שונה ואחרת, ממדינה לא אירופאית, לוב. היה מעניין, קשה ומרגש לשמוע פרטים בסיפור ולחקור עוד בעצמנו.

ראיינו את אבי מאחר שסבי איננו בחיים. עבודה זו נתנה לי את האפשרות לחקור ולגלות דברים על ההיסטוריה של סבי שבשנים עברו כשהוא עוד היה חי לא חקרתי זאת. היה מאוד מסקרן ומעניין לשמוע את חוויותיו של סבי ומשפחתו באותה תקופה.  מאוד פחדתי וחששתי ממה שאבי יספר לנו לגבי העבר של סבי והצטערתי לשמוע על מה שאמו הייתה צריכה לעבור בשביל להגן עליו ועל אחיו. בנוסף הצטערתי מאוד לשמוע על מה שסבי היה צריך לעשות כדי להביא לו ולמשפחתו אוכל כדי שיוכלו לשרוד. התרגשתי מאוד ממה שהוא ומשפחתו עברו, מזה שהם לא וויתרו ונלחמו בכל כוחם על מנת להמשיך ולשרוד.

לינור: למדתי מהראיון שהשואה לא התרחשה רק באירופה, אלא גם מחוצה לה, ושאין מספיק מודעות לכך.  הייתי לוקחת איתי לחיים מהראיון שצריך להעריך את מה שיש לנו ואת העובדה שיש לנו מדינה משל עצמינו, ולא צריך לחיות בפחד נוראי.

עבודת הצוות ביננו הייתה מאוד טובה, כל אחת תרמה מעצמה לעבודה, נפגשנו מספר פעמים לעשיית העבודה ולמדנו הרבה. אני חושבת שבאתי לידי ביטוי בצורה מאוד טובה בעבודה, עשינו הכל בשיתוף פעולה ולמידה משותפת.

מילון

ז'ין
יפה

ציטוטים

”חשוב לי שגם הדורות הבאים יזכרו את מה שעברנו. “

”העובדה שיש לנו מדינה זה לא דבר של מה בכך!“

הקשר הרב דורי