מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע והקליטה של סבתא רבא – דינה בן שושן, מטורקיה לארץ ישראל.

סבתא דינה ואמא שלי דינה תמונה עדכנית .
אישור עליה , סבתא דינה הוריה ואחותה .
המסע והקליטה של סבתא רבה – דינה בן שושן , מטורקיה לארץ ישראל.

סבתא רבא דינה, נולדה בטורקיה במאי 1935. הוריה היו בעלי מכולת שכונתית בעיר איסטנבול. סבתא דינה הייתה מבלה המון במכולת עם אביה, לאחר בית הספר.

היא למדה תפירה בבית הספר ואביה קנה לה מכונת תפירה יקרה כמתנה בת מצווה.

במהלך השנתיים האחרונות של המגורים בטורקיה שמעו היהודים המקומיים על המלחמה באירופה והבינו שהנאצים מתקרבים לטורקיה. התאגדו תנועות לעידוד עליה לארץ ישראל.

אבי המשפחה רצה למכור את המכולת ולעלות לארץ, אך הטורקים סירבו  לתת למשפחה את האפשרות לצאת עם כסף. אביה, יחיאל ז"ל, החל לקנות מטבעות זהב וסבתא רבא, דינה, תפרה שמלה שבתוכה בדופן כפולה הכניסה את מטבעות הזהב. כל זאת לכשיגיע הרגע תוכל המשפחה לברוח עם אוצר כל שהוא.

במהלך מלחמת העולם השנייה, אכן הפחד של יחיאל ז"ל, אביה, התגשם והנאצים הגיעו לאיסטנבול ובזזו את המכולת ואת ביתם. רק בשנת 1949 עלתה המשפחה לארץ ישראל, הוריה ז"ל ואחותה מלכה. מצורפת תמונה עם אישור העליה של המשפחה.

תמונה 1

המשפחה הגיעה לבית העולים בפרדס חנה, ואחרי שנה עברו לשכונת התקווה בתל אביב.

סבתא דינה עבדה מהיום הראשון בארץ, בתפירה ועיצוב בגדים לחברת הוניגמן. במהלך השנים התאהבה במדריך לעברית, יוסף ז"ל, הם התחתנו ונולדו להם שני בנים. יחיאל ויצחק. יצחק הוא סבי ואב של אימי דינה. אימי קיבלה את שמה ככבוד לסבתא רבא.

אימי  עונדת את אחת ממטבעות הזהב שהוברחו בשמלתה של סבתא מטורקיה.

במהלך השנים סבתא דינה פתחה סלון כלות בבן יהודה בתל אביב שהפך מהר מאוד לסיפור הצלחה ורוב הנשים המפורסמות התחתנו עם שמלות בעיצובה.

סבתא דינה עדיין מתגוררת בתל אביב ומבקרת אותנו המון. אומנית שיודעת לתפור, לרקום ולצייר. סבתא דינה היא אישה פעילה ששומרת על הבריאות ומלאה בחברים וחברות, חיה חיים תל אביבים מלאים כמו בתי קפה, מנויה לקאמרי והבימה, וצופה בהמון הצגות. עד תקופת הקורונה היא הייתה שייכת לקבוצת חברים שמטיילים בעולם.

הזוית האישית

זה היה מאוד כיף אך קשה קצת ומאתגר.

מילון

פסנסיה
סבלנות, זו היא מילה שסבתי משתמשת הרבה.

ציטוטים

”בסבלנות רבה ניתן לפתור הכל “

הקשר הרב דורי