מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע בעקבות מקס ואלקה

הדור של העתיד מתעדי הסיפור
מקס ואלקה הורי
המסע מהמחבוא ביער לישראל ארץ האבות

שמי גילה גייער נולדתי ב1957 בחיפה. נולדתי למקס ואלקה שעלו ארצה לאחר מלחמת העולם השניה.

עם פרוץ מלחמת העולם השניה, נלקח מקס אבי, למחנה עבודה בפולין באזור לבוב. מחוז לבוב הוא מחוז במערב אוקראינה. בירת המחוז היא העיר לבוב. שטח המחוז היה חלק מהאיחוד הפולני-ליטאי עד לחלוקת פולין בסוף המאה ה-18 כאשר הוא עבר לאימפריה האוסטרו-הונגרית. לאחר מלחמת העולם הראשונה השטח סופח לפולין. (ויקיפדיה)

אחרי כשנה במחנה העבודה הוא ועוד קבוצת אנשים מעיר הולדתו, ברחו ליער, והקימו קבוצה שהתנגדה לגרמנים, ועזרה לאנשים נוספים שהתחבאו ביער. באחד מהימים כשמקס הסתובב ביער בחיפוש אחר אוכל, הוא מצא בחורה צעירה שהתחבאה מפני הגרמנים. כשהוא גילה אותה היא סיפרה לו שברחה בדרך מאוד ארוכה ,עד שהגיעה ליער ששם מקס וקבוצת האנשים, שהיו פרטיזנים, התחבאו. הם צירפו מיד את הבחורה לקבוצה שלהם ביער, לבחורה קראו אלקה ובעתיד היא תהפוך להיות אימי. שם הם נשארו במשך ארבע שנים עד שהמלחמה נגמרה.

פרטיזנים יהודים היו לוחמים יהודים ביחידות צבאיות לא סדירות, שהשתתפו בתנועת ההתנגדות היהודית נגד גרמניה הנאצית ומשתפי הפעולה עמה במהלך מלחמת העולם השנייה.מספר יחידות פרטיזנים יהודיות פעלו ברחבי אירופה הכבושה על ידי הנאצים. חלקן כללו יהודים מעטים שנמלטו מהגטאות או ממחנות הריכוז, ואחרות, כמו יחידת הפרטיזנים של בלסקי, מנו מאות איש וכללו גם נשים וילדים. יחידות הפרטיזנים היו רבים יותר במזרח אירופה, אך היו קיימות גם בצרפת הכבושה ובבלגיה, שם פעלו עם ההתנגדות המקומית (ויקיפדיה)

בסוף המלחמה מקס ואלקה (הבחורה שנמצאה ביער והפכה להיות אמא שלי) נלקחו למחנה מעבר שהקימו בשביל אנשים שניצלו ממלחמה . המחנה היה בעיר לינץ שבאוסטריה , שם הם התחתנו ונולדו להם שני ילדים – שרה ואברהם. כשהגיעו לארץ ישראל, הם שמחו מאוד והחליטו ללדת ילד/ה שיהיה  ישראלי וכך נולדתי אני, והורי החליטו לקרוא לי גילה, שזה שם ישראלי שמבטא את שימחתם הגדולה.

המסר לחיים: "נסו לא להפוך להיות אנשים מצליחים, אלא אנשים בעלי ערך".

הזווית האישית

הילדים המתעדים: היה כיף וחשוב לשמוע את סיפורה של גילה על הוריה, אנו מאחלים לה  שתהיה בריאה ומאושרת.

מילון

פרטיזן
פרטיזן הוא כינוי ללוחם בצבא לא-סדיר שפועל נגד כוחות כיבוש. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”נסו לא להיות אנשים מצליחים, אלא אנשים בעלי ערך“

הקשר הרב דורי