מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המנהיג בעיני סבתא ציפי ברקו

אני עם סבתא ואח שלי בטיול עם המשפחה.
סבתא כנערה
סבתא מספרת על הרב עובדיה יוסף

קוראים לי ציפי ברקו, נולדתי ב1962אני בת שישים וגרה בחולון.

לאבא שלי קוראים אברהם ולאימא שלי קוראים חנה. יש לי ארבע אחים ולבעלי קוראים יוסי.

גדלתי במשפחה עם עוד שלוש אחיות ואח. התחביב שלי בילדות היה לקרוא ספרים. כמו כן ביליתי הרבה עם חברות וחברים. נהנתי במיוחד לראות סרטים הודים, וסרטים ערבים ביחד עם אבא שלי. היום אני אוהבת לבשל, עובדת בחינוך המיוחד, ועדיין נהנית מאוד מקריאת ספרים.

יש לי ארבעה נכדים. לנכדים שלי קוראים אביב, זיו, דניאלה ונעם. כשהייתי ילדה גרנו בבית קטן ולכן ישנתי בפינת האוכל.

נועם הנכד: "סבתא ציפי מכינה הרבה אוכל, אני גם מכין עוגות עם סבתא אני אוהב את האוכל שלה, ואני אוהב לבוא לאחותה ולשחק עם האחיין של סבתא".

סבתא: "מנהיגות בעיני היא יכולת לסחוף אנשים שמאמינים ברעיון שלי ומאמינים בי ויכולת להנהיג אותם ולה עזר בהם, בהגשמת הרעיון.

תחומי מנהיגות בעיני הם –

-מנהיג לאומי – מנהל את המדינה,

-מנהיג צבאי – מנהל את הצבא, – מנהיגות הצבאית פנים רבות והגדרות רבות, אך באופן עקרוני ניתן להגדירה כיכולת המפקד להניע את פקודיו לביצוע משימות. הגדרה זו רחבה באופן מכוון כיוון שמנהיגות צבאית אינה עוסקת אך ורק בעתות מלחמה אלא גם בעתות שלום ורגיעה. ייחודה של המנהיגות הצבאית בעת מלחמה הוא בכך שסכנת מוות מרחפת על המונהגים. ויקיפדיה

-מנהיג חברתי מנהל קבוצה חברתית, מדובר על שני סוגי מנהיגים: מנהיגים אישיים ומנהיגים חברתיים. מניעיו של המנהיג האישי הם לשרת את האינטרס העצמי שלו ואילו המנהיג החברתי אינו מונע רק על ידי האינטרס האישי אלא משרת את האינטרס הציבורי. המנהיג האישי מפגין התעלמות מזכויות ומרגשות של אחרים, חסר סובלנות ומאופיין בהתנהגויות נצלניות. מנהיג זה מפגין לעיתים קרובות תוקפנות בלתי נשלטת תוך שהוא מתכחש לה. המנהיג האישי מעורר אצל ומנהגיו רגשות של צייתנות וכניעה ואף יוצר תלות כלפיו. לעומתו, המנהיג החברתי אינו מתעלם מרגשות, מזכויות ו"מכללי המשחק" המקובלים. הוא מתייחס למונהגיו בצורה שוויונית, מפתח ומעצים אותם. המנהיג החברתי משפיע מבחינה חברתית באמצעות מנגנון ההפנמה, כלומר שילוב של ערכי המנהיג כעקרונות מנחים אל תוך התפיסה העצמית של המונהגים.

-מנהיג דתי – מנהל את ענייני הדת.

אני מגדירה מנהיג  כ-אדם בעל כושר דיבור ויכולת להביע את רעיונותיו, בעל כישורים חברתיים – שיודע לתקשר עם אנשים, בעל רעיון – שסחוף אנשים בעקבותיו. נחוש בדעתו – לא מוותר על הרעיון שלו ונילחם עליו.

המנהיג שהשפיע עלי הוא הרב עובדיה יוסף. הרב עובדיה יוסף היה פוסק ומחבר חרדי-ספרדי, כיהן כרב הראשי הספרדי בשנים 1973–1983 והיה מנהיגה הרוחני ונשיא מועצת חכמי התורה של מפלגת ש"ס מאז הקמתה. חתן פרס ישראל לספרות תורנית לשנת ה'תש"ל. נחשב בעיני רבים כבכיר הרבנים הספרדים בדורו וכונה בפי תלמידיו גדול הדור, "פוסק הדור" וכן מרן. ויקיפדיה

ממנו למדתי שחשוב לא רק להיות דתי, אלא חשוב להעריך ולשמור על המשפחה, ולהיות אדם בעל ערכים, עם טוב לב ודאגה לזולת, והכרתי אותו באופן אישי בביקורי בירושלים".

הזווית האישית

נעם: נהניתי לשוחח עם סבתא על מנהיגות. למדתי מסבתא  שחשוב להעריך ולשמור על המשפחה. צריך לדאוג ולעזור למשפחה תמיד.

מילון

מנהיג
אדם בעל כושר דיבור ויכולת להביע את רעיונותיו, בעל כישורים חברתיים.

ציטוטים

”סבתא ציפי מכינה הרבה אוכל, אני גם מכין עוגות עם סבתא אני אוהב את האוכל שלה“

הקשר הרב דורי