מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המכולת של סבא אביגדור

האחים לבית זרחיה
המכולת הראשונה בראש פינה עד שנות ה- 90
המכולת הראשונה בראש פינה שנשארה עד סוף שנות ה90.

סבא אביגדור זרחיה נולד ב1948 בטבריה. הוריו הם משה לבית זרחיה ואסתר לבית דברא.

סבי נשוי לאתי לבית שחרור ולו ארבעה ילדים חגי, הדס, שרון וגל.

ילדותי בראש פינה

נולדתי בראש פינה. הייתי בגן ילדים עם הגננת דבורה קוזוינר, ובבית הספר וילקומיץ' בחלק הישן במושבה. הנכדה זוהר לנר זרחיה היא דור רביעי לתלמידים בבית הספר וילקומיץ. בילדותי בית הספר היה מרכז החיים, והיכן שגן הברון היום, היה מגרש המשחקים שלנו. שיחקנו כדורגל ומחניים והיו לנו מסיבות כמו למשל: הבאת ביכורים בחג שבועות. היינו משחקים בין העצים. מתחת לבית הספר עבר נחל ראש פינה, שבחורף היו בו הרבה מים ואנחנו היינו נכנסים למים ומשחקים.

השירות הצבאי

התגייסתי לצה"ל בשנת 1966 לחיל הנח"ל. כשמלחמת ששת הימים פרצה, אותנו הציבו באילת לשמור על מכרות הנחושת בתמנע, והיינו אחראים על ליווי שיירות של משאיות עם האשלג מסדום לנמל אילת. השתחררתי מצה"ל במסגרת שירותי בנחל, היינו במה שנקרא הגשמה, ועזרה לשיקום קיבוץ גזר, לאחר שכמעט נעזב מתושביו. הגרעין שהשתייכתי אליו נועד לעזור למי שנשאר בקיבוץ,  ולשקם אותו. בשנת 1969 השתחררתי וחזרתי הביתה לראש פינה.

השתלבות במכולת של המשפחה

לאחר שהשתחררתי מהצבא חזרתי לראש פינה הביתה. ברשות המשפחה הייתה לנו מכולת שסבי יצחק ז"ל פתח בשנת 1931, ואני נכנסתי לעבוד עם אבי משה בחנות. עבדתי במכולת עד שנת 1998 ואז עברתי לעבוד כמנהל אזור של מכללות מחו"ל. בלשנת 2005 התחלנו להקים את הקניון "שערי המושבה" בכניסה לראש פינה, על שטח שקנה סבי בשנת 1960 והוריש לאבי ואבי הוריש לי. המכולת הייתה מוסד בראש פינה, כל דבר שקרה במושבה היה מתחיל אצלנו בחנות. אנשים היו באים ומספרים שהם רוצים לקנות. או למכור בית, הם היו מודיעים לנו והיינו עוזרים להם באהבה וללא תשלום.

הכרות נישואים ובניית משפחה

את אשתי אתי מבית שחרור מצפת הכרתי בחתונה של חבר משותף בשנת 1970. התחתנו בשנת 1972 ונולדו לנו ארבעה ילדים חגי , הדס , שרון וגל. ויש לנו שישה נכדים. חגי מפיק אירועים גדולים בשטח הבידור. למד סוציולוגיה ואנתרופולוגיה במכללת יזרעאל. הדס למדה מנהל עסקים, והייתה פקידה בכירה בבנק לאומי. היום עצמאית ונשואה לניב לנר ויש לה שלושה ילדים שי, מאיה וזוהר. שרון זרחיה נשואה ליואב גוטמן. למדה במכללה הבינתחומית משפטים וראיית חשבון ולה שני ילדים עומר ויולי. גל זרחיה קגן נשואה לודים קגן, למדה כלכלה ומשאבי אנוש במכללת תל חי ועובדת עצמאית ולה בת בשם הילה.

תחביבים ויציאה לגמלאות 

תחביבה של סבתא אתי הוא בישולים ואפייה, ואנחנו הנכדים מאוד אוהבים את המאכלים של סבתא. סבא אביגדור אוהב ריקודי עם וריקודים סלוניים, ובצעירותו גם שיחק  כדורגל במכבי ראש פינה.

בעצם מעולם לא יצאתי לגמלאות זה רק הגיל. כיום אני מנהל את הקניון המשפחתי שלנו בראש פינה. אשתי והדס עוזרות לי בכל מה שצריך. בתקופת הקורונה עבדנו ולא החסרנו דבר בתקופת הסגרים כשהנכדים כולם היו אצלנו בבית.

מסר לדור הצעיר

תחלמו חלומות והעיקר להגשים את הרצונות שלכם . ותכבדו את המשפחה הקרובה והרחוקה וגם את החברים ואז כולם יכבדו אתכם. פשוט תהיו אנשים טובים.

החלום שלי החלום שלי היה להקים קניון, מזה שלושים וחמש שנה שאבי ואני חולמים להקים קניון, ורק לפני שש שנים התגשם החלום, והוקם הקניון שערי המושבה על אדמה שהסבא שלי יצחק ז"ל  קנה בשנת 1960.

המשפחה הייתה בעלת המכולת בראש פינה, ואחד התושבים רצה לבנות בית. הוא בא לסבא שלי ואמר לו שהוא רוצה 1500 לירות לבנות את הבית והוא נותן לו שטח ועליו נבנה הקניון לימים. אני ערבתי את כל משפחתי בניהול הקניון, אתי אשתי עוזרת לי בכל, חגי והדס נוטלים חלק בניהול, שרון שהיא עורכת דין עוזרת מבחינה משפטית וגל מבחינת לוגיסטיקה. זה חלום שמתגשם ונקווה שהילדים והנכדים ימשכו ויצליחו.

חפצים שעוברים מדור לדור –

1. שולחן שיש שסבא שלי יצחק קיבל לחתונתו, לפני מאה ועשרים שנה עדין אצלנו בשימוש.

2. קערת פירות שאימי ואבי קיבלו ביום חתונתם, לפני שבעים ושבע שנים ומשמשת אותנו עדין. ויש עוד הרבה פריטים ותמונות משפחתיות ישנות.

הזווית האישית

זוהר: מאוד מהנה, כיף היה לעבור את החוויה עם סבא, ולשמוע מפיו את הסיפור.

מילון

מכרות הנחושת
חברת מכרות נחושת תמנע בע"מ הוקמה בשנת 1954 כחברת בת של החברה הממשלתית הישראלית מחצבי ישראל, לשם כריית נחושת בבקעת תמנע. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תחביבה של סבתא אתי הוא בישולים ואפייה ואנחנו הנכדים מאוד אוהבים את המאכלים של סבתא. “

הקשר הרב דורי