מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המטוס נאלץ לחזור לעיראק

בית ספר מענית בבאר שבע
עולים מעירק 1951 צלם הנס פין
עלייתה הקשה של סבתי אספרנס

עלייתה הקשה של סבתי אספרנס

מאת : עידו מגן – בית ספר יסודי "מענית", באר-שבע

שמי עידו מגן. נולדתי בבאר שבע בשנת 2005 ואני לומד בבית הספר היסודי "מענית", אשר בעירי.

סבתא רבא שלי מצד אמא ומשפחתה עלו ארצה מבגדד, עיר בירתה של עיראק, בשנת 1951, במהלך מבצע "עזרא ונחמיה". כיום, אספרנס היא בת שמונים ושש. היא אמנם מתקשה לדבר, אך הסכימה לעזור ולשתף פעולה בכתיבת הסיפור שלה.

 סבא וסבתא עולים מעירק לישראל

סבתי ובני משפחתה חיכו בחוסר סבלנות עד אשר שמם יופיע ברשימת העולים העתידים לעלות ארצה שנתלתה בבית הכנסת. כל פעם שהלכו לבדוק, הופיעו שמותיהן של משפחות אחרות שתורן לעלות הגיע.

סוף כול סוף, היום המיוחל הגיע ושמותיהם הופיעו ברשימה. בני המשפחה המאושרים עלו למטוס והמריאו.

אלא שבמהלך הטיסה החלה סופה חזקה. כנפי המטוס הטלטלו והנוסעים נתפשו בהלה. המטוס נאלץ לחזור לעיראק. הנוסעים לא ידעו שהם חזרו לעיראק והם מחאו כפיים ושמחו מרוב אושר כי חשבו שהנה, הגיעו לישראל!

הפועלים הערביים שעבדו בשדה התעופה כעסו על שמחתם וצעקו לעברם: "מה אתם שמחים? לא הגעתם בכלל לישראל!". מחשש למהומות, דלתות המטוס נסגרו וה-"עולים" המאוכזבים הושארו במטוס במשך שבע שעות תמימות עם דלתות סגורות, בלי שהוגש לאומללים אוכל ומים.

זמן מה לאחר מכן, המטוס המריא והפעם הוא נחת בלוד. משם, אנשי הסוכנות העלו את הנוסעים המאושרים באוטובוסים למקום הנקרא "שער העלייה", בצפון הארץ. נאמר להם שהמזוודות יובאו אליהם מאוחר יותר. המזוודות לא הגיעו מעולם!

העולים המסכנים נשארו בשער העלייה שמונה ימים, בלי בגדים להחלפה ובלי חפצים אישיים. בתום שמונה ימים, סבתי אספרנס הגיעה לבאר- שבע עם קבוצת עולים ואתם שוכנה במאהל הנמצא בצפון העיר.

היא שהתה במאהל במשך חצי שנה. במקום הייתה ברזיה אחת והאוכל חולק בהקצבה. החיים בארץ היו קשים מאוד. לא היה מספיק אוכל וגם הביגוד היה חסר. הם נאלצו לעבוד בסלילת כבישים כדי להרוויח מעט כסף למחייתם.

כיום, אספרנס, סבתא רבתא שלי, בת שמונים ושש. היא בריאה ועליזה. היא נזכרת בחיוך ספק נוסטלגי, ספק סלחני בטיסה ההיא מבגדד לישראל. יש לה ארבעה ילדים, שמונה נכדים ואחד עשר נינים. אני מאוד גאה בה.

 העשרה

מבצע עזרא ונחמיה: "בשנים 1950-1951, עלו ארצה כ- 125,000 יהודי עיראק במטוסים חכורים של חברת תעופה אמריקאית ובהיתר מיוחד של ממשלת עיראק. מבצע עלייה נרחב זה כונה בשם "מבצע עזרא ונחמיה" על שמם של שני מנהיגי עולי בבל (היא עיראק הקדומה) בראשית ימי בית שני". אתר משרד העליה והקליטה

מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים מהגלויות במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני. ( ויקיפדיה)

אגף מורשת משרד החינוך

תשע"ה, 2015

מילון

מבצע עזרא ונחמיה
בשנים 1950-1951, עלו ארצה כ- 125,000 יהודי עיראק במטוסים חכורים של חברת תעופה אמריקאית ובהיתר מיוחד של ממשלת עיראק. מבצע עלייה נרחב זה כונה בשם "מבצע עזרא ונחמיה" על שמם של שני מנהיגי עולי בבל (היא עיראק הקדומה) בראשית ימי בית שני. אתר משרד העליה והקליטה

ציטוטים

”הנוסעים לא ידעו שהם חזרו לעיראק והם מחאו כפיים ושמחו“

הקשר הרב דורי