מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המטבעות מטורקיה

אני בחתונה של בת דודי
סבא שלי
חפץ העובר מדור לדור במשפחה

קוראים לי נטע גבאי, אני לומדת בחטיבת "שקד", קריית חיים, בכיתה ז'. במסגרת תכנית הקשר הרב דורי התבקשתי לתעד סיפור של חפץ שעובר במשפחה שלנו. בחרתי לכתוב את הסיפור על המטבעות המיוחדים שעוברים במשפחה שלנו.

בשנת 1987 דודתה של אמי יהודית ואביה יעקב נסעו לטיול בעולם. כאשר הגיעו לטורקיה נכנסו לחנות מזכרות, קנו 40 מטבעות מן השנים 1971-1973. יהודית החליטה שלכל ילד ונכד שיוולד במשפחתה היא תוריש מטבע.

אחרי כמה חודשים פרצו לביתה של יהודית וגנבו לה חלק מהמטבעות. דודתה של אמי עדיין הורישה את המטבעות לילדים שנולדו לאחיה ולילדיהם. אני מקווה שיום אחד אוכל גם אני להוריש את המטבעות לילדיי.

העשרה: איסוף מטבעות 

"איסוף מטבעות הוא תחביב של איסוף מטבעות מארצות ומתקופות שונות. ישנם אספנים המחפשים אחר מטבעות נדירים מתקופות קדומות, ממדינות שאינן קיימות עוד, מסדרות מיוחדות שהונפקו ועוד. ישנם אספנים המרחיבים את האוספים שלהם ומצרפים גם שטרות. מטבעות נדירים נרכשים במכירות פומביות או מוחלפים באירועי אספנות, וכיום גם ברשת האינטרנט. ישנם אספנים שאוספים גם מטבעות מהתקופה שלנו, מארצות שונות, ומשקיעים בכך כסף רב. ערכו של המטבע נקבע בעיקר על ידי שלושה פרמטרים: גיל-מתי המטבע הוטבע, מצב-על פי סולם דירוג המטבעות, נדירות – ככל שכמות ההטבעה שלו קטנה יותר כך המטבע נדיר יותר. בין הכלים לאספן המטבעות נכללים אלבום מטבעות – ספר או אלבום בעל דפים מיוחדים בעלי כיסים עשויים בדרך כלל מפלסטיק או PVC, שבו אפשר לסדר את המטבעות ולשמור עליהם, זכוכית מגדלת – כך אפשר להבחין בפרטים קטנים המוטבעים על המטבע או לבחון את מצבו וכפפה – על מנת לא להשאיר טביעות אצבע על מטבעות ובכך ללכלך את המטבע." (ויקיפדיה)

הזוית האישית

נטע המתעדת: נהניתי מאוד לבלות זמן עם סבי ולהקשיב לדודתה של אמי מספרת לי את סיפורה ואת חווייתה. חשוב להעביר סיפורים מדור לדור, כדי שנדע מהם השורשים שלנו.

מילון

מטבעות זיכרון
מטבעות זיכרון הם מטבעות אשר הוטבעו בכמות קטנה, על מנת לציין אירוע כל שהוא שאירע במדינה. לדוגמה במטבעות השקל החדש ניתן לראות את זה על מטבעות ה-10 שקל חדש עם הטבעה של ראש ממשלת ישראל גולדה מאיר ועל מטבעות נוספים. על מטבעות ה-2 אירו מדינות מטביעות פעם או פעמיים בשנה לציון אירוע שהיה במדינה או ליום השנה לציון אירוע מסוים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כאשר הגיעו לטורקיה נכנסו לחנות מזכרות, קנו 40 מטבעות מן השנים 1971-1973. יהודית החליטה שלכל ילד ונכד שיוולד במשפחתה היא תוריש מטבע“

הקשר הרב דורי