מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המורה הכי טובה באוקראינה לשנת 1981

סבתא ואני בפארק נוף הגליל
סבתא בגיל 6 בעת העלייה לכיתה א'
העלייה מאוקריאנה ומהלך החיים

שמי מקס, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתא שלי, ראיסה יוסופוב, יחד אנו מעלים סיפור מחייה של סבתא אל מאגר המורשת של התכנית. סבתא שלי, ראיסה, נולדה בשנת 1956 לבית משפחת דיק, שעלו מאוקראינה לכאן.

ילדותה של ראיסה

ראיסה גדלה בצרנוביץ, ברחוב בוגדן החמלניצקי. היא למדה בבית ספר אנגלי מספר 9, מפני שמהילדות הוריה רצו שהיא תדע טוב אנגלית. ראיסה מאוד אהבה לשחק טניס עם חבריה וגם אהבה ללכת לקולנוע איתם כל ימי ראשון. לראיסה גם היו שני חוגים: אנגלית וריקודי סלונים, אבל מתוך השניים הכי אהבה ללכת לחוג האנגלית וחלמה להיות מורה באנגלית.

סבתא בעת העלייה לכיתה א', גיל 6

תמונה 1

העלייה לארץ תקופת המעברות

ראיסה עלתה עם משפחתה בשנת 1991 מברית המועצות לישראל. העלייה הייתה לא קלה בגלל שהצטרכה להשאיר מאחור את חבריה ואת אימא שלה. הם הגיעו בעונת האביב עם בגדי חורף, כי באוקראינה היה עדיין מאוד קר בתקופה זו של השנה, הם לא ידעו שבישראל כל כך חם. לאור החום בישראל יחסית לאוקראינה, הם נאלצו ללכת לקנות בגדים מתאימים, אבל הם הגיעו ביום שבת ולא ידעו שזה יום חופשי – כי אצלם באוקראינה היום החופשי הוא יום ראשון. לאחר כמה שבועות, סבתא שלי הלכה ללמוד באולפן בפתח תקווה יחד עם סבי ואחרי כמה זמן עברה סבתא לפתח תקווה יחד עם משפחתה והתחילה לעבוד במפעל "ISRALIF".

היכרות ונישואים

ראיסה היתה חברה מאוד טובה של בת דודה של סבא שלי, יום אחד שתיהן – ראיסה ובת הדודה של סבא – היו במסיבה יחד. לאחר מכן, אימא של סבי ראתה את סבתא שלי ורצתה שסבא שלי וסבתא שלי יכירו. כשסבתא ראתה את סבא, התאהבה בו והוא בה. אחרי כמה ימים הוא הציע נישואים לסבתא שלי ואחרי פחות משנה סבתא שלי הביאה לעולם את אבא שלי.

מקצוע ועיסוק

ראיסה היתה סטודנטית והתחילה לעבוד כמורה לאנגלית בחטיבה 11. אחרי סיום הלימודים באוניברסיטה היא התחילה ללמד בתיכון 12. לאחר חמש שנים קיבלה פרס: "המורה הכי טובה באוקראינה לשנת 1981". אחרי עשר שנים עלתה לישראל והתחילה לעבוד במפעל. רק אחרי עשר שנים התחילה לעבוד כמורה וסגנית לאנגלית בישראל בבית ספר מופת. אחרי 20 שנה במהלכן עבדה כמורה, יצאה לפנסיה.

חייה של סבתא ראיסה היום

לראיסה יש שני ילדים: אירנה ומיכאל. יש לה ארבעה נכדים, מתוכם שניים גרים בישראל ועוד שניים גרים באוסטרליה. היא נותנת עדיין שיעורים פרטיים באנגלית ונחשבת בין המורות הכי טובות בנוף הגליל. יש לה בעל (סבא שלי), הם גרים ביחד כבר 49 שנה והיא נהנית מהחיים שלה.

הזוית האישית

הנכד המתעד מקס: הייתי מאוד מופתע מחוויות הילדות של סבתא. הקשר שלי עם סבתא היה תמיד חזק, אבל בתכנית הקשר הרב דורי הוא התחזק עוד יותר. היה כיף לשנינו בזכות זאת שסיפרנו את סיפורה של סבתא, זו הייתה חוויה משמעותית.

סבתא ראיסה: נהניתי מאוד להיות עם מקס במסגרת התכנית והופתעתי לטובה עד כמה התעניין בסיפור חיי.

מילון

נוף הגליל
עיר בגליל התחתון ובמחוז הצפון של מדינת ישראל.

צ'רנוביץ
צ'רנוביץ (באוקראינית: Чернівці, "צֶ'רְנִיבְצִי"; ברוסית: Черновцы, "צֶ'רְנוֹבְצִי") היא עיר מחוז בצפון בוקובינה, כיום באוקראינה, השוכנת על גדת הנהר פרוט, סמוך לגבול עם צפון רומניה. צ'רנוביץ היא עיר מודרנית, ובה מבנים בעלי אדריכלות נאה, פסלים, אנדרטות, פארקים ירוקים וכיכרות רבות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לאחר 5 שנות הוראה קיבלה סבתא פרס: המורה הכי טובה באוקראינה לשנת 1981“

הקשר הרב דורי