מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הלידה על האוניה בדרך לארץ ישראל

אני וסבתי
סבתי ביום חתונתה
חלון הזדמנויות לעלייה ארצה

סבתא שלי ז"ל מצד אבא נולדה ב1949 ברומניה.

היא עלתה לארץ בשנת 1958, כשהיא הייתה בת תשע שנים, עם ההורים שלה מרומניה, מהעיר "דורוחוי".

לא היה קל לעלות לארץ בתקופה ההיא, אבל היה "חלון" הזדמנויות והם "ניצלו" אותו.

קודם הם היו צריכים לנסוע מרומניה לאיטליה ברכבת מספר ימים. כשהגיעו לאיטליה הם היו צריכים לארגן את כל המסמכים הדרושים, ולעבור בירוקרטיה. לאחר שהכל היה תקין מבחינת המסמכים, הם נגשו לנמל כדי לעלות לארץ עם אוניה, אבל אז כמעט ולא העלו אותם, מכיוון שאמא של סבתא שלי הייתה בהיריון מתקדם. למזלה היה שם רופא שעלה גם, והוא לקח אחריות על אמא של סבתא שלי. וככה הם הצליחו לעלות על האוניה ולהגיע לארץ. ההפלגה לקחה מספר שבועות. לאחר מכן דוד של אבא שלי נולד באוניה. כשהם הגיעו לארץ הם עגנו בנמל חיפה. לקח יומיים עד שהורידו אותם מהאוניה, ועשו להם את כל תהליך הקליטה.

את אמא של סבתא שלי לקחו לבית חולים בצפת, ובדקו אותה,ואת התינוק – דוד של אבא שלי, לוודא שהכל היה בסדר. מצפת הם נסעו לקריית שמונה. שם הייתה להם כבר משפחה שהגיעה לפניהם לארץ. המשפחה גרה בקריית שמונה עד שסבתא שלי סיימה תיכון , ולאחר מכן כל המשפחה עברה לכרמיאל, למספר שנים, ואז עברו לגור בחיפה. עד שסבתא הכירה את סבא והתחתנה איתו.

סבתא התחתנה בגיל שש עשרה ונולדו לה שלושה ילדים. אבי היה האמצעי במשפחתו. אבי מספר כי בילדותו סבתא נהגה להכין את המאכל הרומני "ממליגה". הוא אהב מאוד את הממליגה . עם הנישואין הוא ביקש מאימי שתלמד מסבתא להכין את הממליגה. וכשאמי התחילה להכין זאת הוא היה מאושר. עד היום כשאימי מכינה ממליגה הזיכרונות שלו מבית הוריו עולים והוא מאושר.

סבתא לאה עם אבי ואחיו

תמונה 1

 

מתכון לממליגה

הממליגה היא אותה דייסת תירס סמיכה המלווה את הארוחות ברומניה, היא התחילה את דרכה כלחם לעניים. כל שצריך זה סיר עבה, קמח תירס, מים וסבלנות.

החומרים להכנת ממליגה:

1 כוס קמח תירס

3 כוסות מים

(  כוס חלב (או כוס מים 1

1-2 כפות חמאה

מלח

הצעה לשדרוג הטעם: חצי כוס גבינה צהובה או בולגרית מגוררת או גביע קוטג'

אפשר להוסיף גם גרעיני תירס

אופן ההכנה

1. בסיר כבד (רצוי מברזל או מנחושת) מרתיחים את המים עם המלח

2.מוסיפים לאט לאט את קמח התירס תוך כדי ערבוב נמרץ בכף עץ (חשוב!). ממשיכים לערבב עד שכל הקמח נבלע במים ועד לקבלת בועות.

3.מנמיכים את האש ומוסיפים את החמאה. בוחשים את החמאה לתוך התערובת וממשיכים לבחוש עד שהעיסה נפרדת מדפנות הסיר. זה יכול לקחת קצת זמן, סבלנות.

4. מעבירים את התערובת לתבנית או לקערה ומניחים לה להתקרר. בשלב הזה, אפשר להוסיף מעל כל תוספת שתבחרו.

הזווית האישית

ליטל: אני לא זוכרת את סבתי כל כך אבל מהסיפורים של אבא ,אני התחלתי להכיר את הצד האימהי שלה. שמחתי לשמוע סיפורים על סבתא , איך וכמה היא דאגה למשפחה, אהבה להכין להם אוכל ולערוך סעודות בחגים.

מילון

ממליגה
ממליגה היא מאכל רומני נפוץ העשוי מקמח תירס כלחם. הממליגה היא אחד מהמאכלים הנפוצים ברומניה, בעבר שימש מאכל זה בעיקר כתחליף ללחם אצל העניים, אך במשך הזמן נעשה מאכל זה למאכל עממי, המוגש אף במסעדות היוקרה ברומניה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”היום כשאימי מכינה ממליגה הזכרונות שלו מבית הוריו עולים והוא מאושר. “

הקשר הרב דורי