מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הכנסת האורחים כערך עליון עבור סבתא קטמה

סבתא ואני, סבתא בלבוש אתיופי
אמי היקרה,בלבוש העדה
איך סבתא נדבקה בוירוס מסוכן וניצלה

שמי נויה מקונן, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי, קטמה מקונן לבית לאקו. יחד אנו מתעדות סיפור מחייה.

סבתא שלי התגוררה באתיופיה והייתה בריאה ועשירה, היא הייתה עוזרת לאנשים: מאכילה ענים, עוזרת למבקרים… היא אהבה לעשות הכנסת אורחים, היא הייתה דואגת שגם לאחר שהאורחים עוזבים יהיה להם צידה לדרך. הרבה מאוד אנשים שהיו עושים מסעות עברו אצלה בשביל לינה והסעדה. זה היה מאוד חשוב לה.

יום אחד, אחד מהאורחים שאירחה חלה בוירוס קשה מאוד וסבתא נדבקה. לסבתא היה מאוד קשה להתמודד עם הוירוס והיא הייתה על סף מוות. סבא דאג מאוד והלך לכל מיני ערים בשביל לקנות לה תרופות. התרופה הייתה מאוד נדירה והיה קשה למצוא אותה. לבסוף סבא הגיע לגונדר, גונדר היא עיר באתיופה. "כיום גונדר היא מרכז אזורי ועיר תיירותית. גונדר היא גם מרכז דתי של הכנסייה האתיופית האורתודוקסית. גונדר מוכרת בישראל בשל כך שרוב היהודים שעלו לארץ מאתיופיה התגוררו בסביבתה של העיר. כיום עדיין מתגוררים בה מעט יהודים." (ויקיפדיה). בגונדר סבא מצא את התרופה, לאחר מכן הוא חזר במהירה הביתה בכדי לטפל בסבתא. לאחר כמה שבועות סבתא הבריאה.

סבתא שלי מדגימה כמה חשובה הכנסת אורחים, וכמה הנושא חשוב לה. סבא, שתמך בה המחלתה, עזר לה במטרתה זו.

הזוית האישית

נויה: נהניתי לגלות סיפורים על המשפחה שלי ודברים שמעולם לא דיברו איתי עליהם לפני כן. מעבר לזה, התכנית גרמה לי לקשר יותר חזק עם השורשים שלי.

מילון

אינגדה
אורח (אתופית)

גוֹנְדָר
גוֹנְדָר (באמהרית: ጎንደር) היא עיר השוכנת במחוז צפון גונדר שבמדינת אמהרה בצפון אתיופיה. גונדר נמצאת כ-30 ק"מ צפונית לאגם טאנה על גדות נהר אנגאראב התחתון ודרומית-מערבית להרי סימן. הייתה הבירה הקיסרית של האימפריה האתיופית בין השנים 1635-1855 ובירת מחוז בגמדר ההיסטורי, שנקראת לעיתים קרובות "מחוז גונדר". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא אהבה לומר: "תכבד תמיד את המבוגר ממך כאילו הוא אחד מהוריך“

הקשר הרב דורי