מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הכוס של אליהו הנביא

אני וסבא אצל סבא בבית
המשפחה המורחבת שלי
סבי והכוס המיוחדת שעברה מדור לדור

השנה במסגרת תכנית הקשר הרב דורי יחד עם  סבא שלי, דניאל. העלנו את סיפורו.

סבא דניאל נולד בשנת 1947 בירושלים.

כשהיה ילד קטן, לא היו מחשבים, רוב המשחקים ששיחקו היו בחוץ, לדוגמה: סבא היה משחק עם חבריו בכדור, בגולות, הם הין נוסעים באופניים ומשחקים בגוגואים (גרעיני משמש) ועוד.

סבא אהב ללמוד פיזיקה, חשבון ומלאכה.

בצבא סבא שירת בחיל האוויר במשך הרבה מאוד שנים, בהרבה טייסות, וטס על הרבה מטוסים בתור טייס. גם היום סבא  עדיין עושה מילואים ועוזר לחיל האוויר. סבא השתתף במלחמת יום הכיפורים (בה היה טייס) ,סבא משתף שהיה מאוד  מלחיץ ומפחיד להשתתף במלחמות. בהמשך סבא עבד בחברת אל-אופ שבונה ציוד למטוסים (כך הוא  נישאר מחובר למטוסים, הדבר שהוא  הכי אוהב.

את סבתא הוא פגש בגיל עשרים במסיבה והם התחתנו בשנת 1970 .

גלגולו של חפץ

סבא שנולד  בשנת 1947 בירושלים,  זוכר כילד שבכל פסח היו יושבים בסעודת ליל הסדר, ומניחים את הכוס של אליהו הנביא ליד החלון. כשגדל מעט, ההורים שלו קיבלו את הכוס מההורים שלהם. וכשגדל יותר קיבל הוא  את הכוס. סבא  זוכר  כיצד התרגש מאוד, ושמר על הכוס  מכל משמר.

בכל  חג פסח היו מניחים את הכוס של אליהו הנביא ליד החלון, כמו שעשו הוריו. וכך המשיכו את המסורת של הנחת הכוס המיוחדת על עדן החלון, בערב ליל הסדר כמו שעשו סבו וסבתו.  סבא הבטיח שבעוד מספר  שנים הוא יעביר את  הכוס לילדיו, שיעבירו את הכוס לנכדים שלהם. וכך הוא מקווה שתמשיך המסורת.  אני כבר ממש מחכה לקבל את הכוס המיוחדת מהורי, ומבטיח לשמר ולשמור את המסורת של השימוש בכוס של אליהו הנביא, שעוברת אצלנו מדור לדור וגם אני אעביר אותה לילדי.

הזווית האישית

עידו: נהניתי מאוד לבלות עם סבא ולשמוע את סיפורו המרתק.

מילון

גוגואים
גוֹגוֹאִים הם גלעיני פרי המשמש, המשמשים למשחקי ילדים. משמעות המילה עַ'ג'וּ בערבית היא גלעין. הגוגואים קשיחים ועמידים, ניתן להפרידם מן הפרי בקלות ללא שיירי ציפה שתרקיב על פניהם, ולכן הם מתאימים למשחקים. עונת המשמש מתחילה זמן קצר בלבד לפני תחילת החופש הגדול. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא שנולד  בשנת 1947 בירושלים,  זוכר כילד שבכל פסח היו יושבים בסעודת ליל הסדר, ומניחים את הכוס של אליהו הנביא ליד החלון“

הקשר הרב דורי