מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היתום ששרד

סבתא אילנה ואני
סבא רבא וסבתא רבתא לאחר עלייתם מתימן
סיפור הישרדותו של סבא רבא שלי יחיא תם שהיה יתום מגיל חמש

שמי ליאם צדוק, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי אילנה תם. סבתא סיפרה לי את סיפורו של אביה, סיפור הישרדותו של סבא רבא שלי, יחיא תם, שהיה יתום מגיל חמש. ילד שחווה אלימות פיזית מאביו ועלה לארץ ללא אמצעים. הוא הצליח להקים משפחה ועסק מצליח. העסק המצליח ממשיך לשגשג עד היום ועובר מדור לדור.

סבתי סיפרה לי, שאימא של סבא רבא שלי נפטרה כשהוא היה בן חמש. לאחר מותה הוא חווה אלימות פיזית מאביו, אביו היה מכה אותו והוא נהג לברוח מהבית ולפעמים ברח גם לערים של ערבים. הוא נטש את בית ספר בגיל צעיר ולא למד תורה. הוא היה טרוד ועסוק בהשגת המחייה שלו. לפעמים היה הולך לבית יתומים ולפעמים הסתובב, בחוץ או ביער לבדו, על מנת לשרוד נאלץ לחיות מפת לחם ועשבים וצמחים שקטף בדרך.

הייתה לו ילדות קשה ולא פשוטה, הזמן חלף וסבא רבא גדל ובגר. לאחר כמה שנים הוא פגש את סבתא רבתא שלי חממה תם ז"ל והם נישאו. הקשר שלו עם אביו המשיך להיות בעייתי, אביו לא היה מרוצה מנישואיו לחממה והוא אסר עליו להיות איתה או לראותה, אם לא היו מצייתים לפקודותיו הוא היה משתמש באלימות פיזית. השנים חלפו ולאחר מות אביו, סבא רבא שלי התחיל לעבוד עם אחיו.

העלייה לישראל

הוא מאוד רצה לעלות לארץ ישראל יחד עם אשתו, אך לא היו להם האמצעים לכך. הם נדדו בתימן ועברו בכמה מחוזות שונים עד שבשנת 1949, התאפשרה גם להם העלייה לארץ ישראל.

 סבא רבא וסבתא רבתא בישראל, לאחר עלייתם מתימן

תמונה 1

הם עלו לארץ ישראל והועברו לגור בראש העין. בהתחלה הם גרו בצריפים מפח. סבתא סיפרה לי כשהם הגיעו לראש העין – הפרידו בין הנשים לגברים ולילדים – סיפרו וקילחו אותם. הביאו להם אוכל ומיקמו אותם באוהלים זמניים. הם שהו שנתיים במחנה. סבא רבא יצא לעבוד, לא הייתה עבודה ולא הייתה פרנסה ולפעמים הם היו צריכים לגנוב תפוזים מהפרדסים כדי שיהיה משהו לאכול בשביל לחיות.

סבא רבא התחיל לעבוד בחקלאות. לאחר תקופה, הוא עזב את העבודה והתחיל לעבוד כעצמאי – הוא רכש וגידל פירות ופיצוחים ומכר אותם, כך לאט לאט השתפר המצב הכלכלי, סבא רבא פיתח את העסק שלו והוסיף גם את מכירת התבלינים, העסק צמח וגדל והוא ממשיך להתקיים עד היום כשגם בני הדור הצעיר מצטרפים לעסק המשפחתי מדור לדור.

בתמונה אני בגיל חמש בחג הפורים, נסעתי עם אמי לביקור את סבא שלי

תמונה 2

 

הזוית האישית

ליאם צדוק: היה לי כיף לבצע את העבודה. הכרתי את המורשת שלי יותר טוב ולמדתי הרבה דברים חדשים. שמעתי את הסיפור על העסק המשפחתי שלנו, שלא הכרתי והיה לי מאוד כיף לבצע את זה.

מילון

אבא שלי שנא אותי הוא הרביץ לי עם מקל עד שהמקל נשבר
הפירוש: הוא היה יתום אמא שלו נפטרה שהוא היה בן 5 שנים ואבא שלו שנא אותו והרביץ לו עם מקל עד שהמקל נשבר

ציטוטים

”הוא היה הולך לבית יתומים וליערות על מנת לשרוד והיה חי מפת לחם ועשבים “

הקשר הרב דורי