מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היציאה בסתר מגרמניה לדרום אמריקה – צבי רידר

גולן וסבא צבי
סבא ואחותו התאומה רבקה
מדוע עלו סבא ובני משפחתו לישראל, ודרכון מתקופת פלשתינה

שמי צבי רידר, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בה אני משתתף השנה יחד עם הכדי גולן, אני מתעד סיפור מילדותי במאגר המורשת של התכנית.

היציאה של סבתא רבתא דבורה מגרמניה

בערב מלחמת העולם השנייה סבא שלי, שעסק בהעברת סחורות מפולין לגרמניה בעגלתו, סידר לבתו דבורה (אימא שלי) ניירות ליציאה מגרמניה לדרום אמריקה. נער צעיר שקיבל תשלום מכובד העביר אותה את הנהר לצד הגרמני, שם חיכו לה מכרים. היא הועברה לביתם עד מועד ההפלגה. הכרטיס היה לפרגוואי. בזמן עגינת הספינה באורוגוואי, התגנבה דבורה מהספינה אל אחיה שחיכה לה עם ניירות מתאימים. היא החלה את חייה באורוגוואי, עבדה כתופרת, וטיילה בין אורוגוואי לארגנטינה. באחת הנסיעות, אצל קרובי משפחה, פגשה את אבא שלי. הם התחתנו וקבעו את ביתם במונטווידאו שבאורוגוואי.

אבא שלי, בטרם הכיר את אימא שלי, עלה לארץ לבד בשנת 1929, כאן חי כבר אחיו הבוגר יהודה. הוא שוטט בארץ ולא מצא את מקומו, ואז החליט לצאת לטיול תרמילאים לדרום אמריקה. בברזיל חיה אחותו, הוא ביקר אצלה והמשיך דרומה עד שהגיע לארגנטינה. שם פגש את אימא. אבא עלה לישראל מסרביה. הוריו ואחיו האחרים נספו בשואה.

כשהיינו בני 6 למדנו בשני בתי ספר, ממלכתי בבוקר ויהודי במשך אחר הצהרים. בתחילת כיתה א קיבלנו "מחמאות" של 'יהודי מלוכלך' בבית הספר, אז ההורים החליטו שהגיע הרגע לעלות ארצה. עלינו על אוניית סוחר לנאפולי, היינו הילדים היחידים על האונייה. בנאפולי עלינו על האונייה ירושלים שהביאה אותנו לנמל חיפה. שם חיכו לנו הדודה חוה ושני בניה – אלי ומשה. הוזמנו לביתה. שהיינו שם כחודשיים עד שעברנו למעברת הצריפים ליד פסי הרכבת. בהגיענו לכיתה ד' עברנו לביתנו החדש בשיכון בקרית חיים.

הדרכון של אביו של סבי

גולן הנכד המתעד: "החפץ המיוחד שסבא שלי בחר לדבר עליו במסגרת התכנית הוא דרכון של אביו שהונפק על ידי הרשויות בפלשתינה בימי המנדט הבריטי על ארץ ישראל. הדרכון הגיע לידיו לאחר פטירתו של אביו של סבי. החפץ נשמר בתוך הארון בביתם של סבא וסבתא שלי. החפץ נמצא ברשות המשפחה אחרי שהונפק בתאריך 10.11.1929.

בדרכון דפים עם חותמות של הארצות בהן ביקר אבי סבי. הדרכון בעל כריכה קשה. בעבר היה הדרכון בשימוש, וכיום משמש לסבי למזכרת. הדרכון הונפק עוד לפני קום מדינת ישראל, הוא שימש לכניסה ויציאה מארץ ישראל בימי המנדט הבריטי. סבא שלי מספר שהוא בחר את החפץ הזה משום שזה חפץ יקר לו, מזכרת מאביו ובעל ערך סנטימנטלי. יש לו גם משמעות היסטורית בהיותו דרכון של פלשתינה."

תמונה 1

הזוית האישית

גולן הנכד המתעד: התוכנית קירבה אותי לסבא שלי ולימדה אותי סיפורים ודברים מעניינים שלא ידעתי על המשפחה שלו. בנוסף נהניתי מאוד מתהליך העבודה וההכנה של הסיפור.

מילון

המנדט הבריטי
בתום מלחמת העולם הראשונה הועבר השלטון על ארץ ישראל לידי הבריטים. ממשלת בריטניה קיבלה מידי חבר הלאומים מנדט לנהל את ארץ ישראל לשם הכנתה להקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל, מתוך דאגה לשמירת זכויותיהם של כל תושבי הארץ.

ציטוטים

”לא פשוט להיות ילד עולה חדש“

הקשר הרב דורי