מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילד שניצל על ידי "חסידי אומות העולם"

הסבא אפרים וסבתא פרידה
סבא אפרים אצל הרבי
סבא ניצל בזכות השכנים הגויים "חסידי אומות העולם", שהסתירו אותו בביתם, כשהגרמנים באו לחפש אותו.

שמי דיני ויסמן, תלמידה בכתה ו' בביה"ס בית רבקה, בכפר חב"ד.

בחרתי לספר את  סיפור חייו של סבא רבא שלי אפרים מול, כפי ששמעתי ממנו במסגרת המפגשים של תכנית "הקשר הרב דורי".

סבא אפרים נולד לאביו ראובן יואל ולאמו בלה מול ב- ו' אדר ב תרח"צ 1938, ארץ לידתו היא בלגיה.

סיפור חייו

בשנה שסבא אפרים נולד, פרצה מלחמת העולם השנייה. וכשסבא היה בגיל ארבע וחצי אווירת המלחמה הגיעה גם לבלגיה. הוריו חששו מפני הגרמנים- הנאצים, והם החליטו לברוח מבלגיה ולעבור את הגבול, ולהימלט לשוויץ שנחשבה כמדינה ניטרלית ולמצוא שם מקלט. אבל במעבר הגבול הגרמנים תפסו אותם.

את הוריו הם שלחו למחנות הריכוז ואת סבא, שהיה ילד קטן, העבירו למנזר בצרפת. במנזר בו שהה הילד אפרים היו עוד ילדים יהודים, שהוריהם נשלחו למחנות. לאחר זמן מה נשלח סבא לבית יתומים יהודי בפריז.

ערב אחד הגיעה לבית היתומים אישה מבוגרת ובתה בת ה 18, הן ביקשו לאמץ בן ובחרו בסבא אפרים.

אולם, מכיוון שלסבא הייתה אזרחות פולנית, הגרמנים חיפשו אותו יחד עם הצרפתים ששיתפו פעולה איתם. סבא ניצל בזכות השכנים הגויים "חסידי אומות העולם" שהסתירו אותו בביתם בכל פעם שהגרמנים באו לחפש אותו.

אולם, כשהמלחמה התקדמה, הנאצים חיפשו גם את יהודי צרפת ולא רק את יהודי פולין. חברה של המשפחה אמרה להוריו המאמצים שהם חייבים להסתתר. היא הסכימה להביא להם את דירתה, שהייתה ממוקמת בשכונה אחרת בפריז, להורים ולאחות הגדולה, והזהירה אותם שלא ינסו חלילה לצאת מהבית.

את סבא היא לקחה אתה לכפר מרוחק, שם הם שהו עד לסוף המלחמה. רק בסיום המלחמה הם חזרו לבית בפריז.

בגיל 6 נודע לסבא שהוריו הביולוגיים לא יחזרו עוד… הוריו המאמצים של סבא גידלו אותו כבן עד שהגיע לגיל שמונה עשרה.

הביקור בישראל

בשנת 1956, התחוללה בישראל מלחמה "מלחמת סיני". המצרים התקיפו את ישראל וישראל ניצחה. כל עיתוני העולם היו מלאים בכתבות על העם הקטן שניצח צבא גדול. סבא התעניין על ישראל והוריו החליטו לשלוח אותו לטיול, הם קנו לו כרטיס טיסה ב'אל על' והוא מאוד התרגש. במטוס שמע לראשונה את השפה העברית.

3 שבועות ארך הביקור בארץ. הוא התארח אצל הבן דוד זאב קינצלר מרמת גן.

השרות הצבאי באלג'יר

בגיל 20 סבא התגייס  כחייל לצבא הצרפתי בגיוס חובה ושרת באלג'יר. באלג'יר הייתה קהילה יהודית גדולה, ראש הקהילה הזמין את סבא להתארח אצלו. שם ראה סבא  לראשונה שבת, תפילה ומצוות. שכן, הוריו המאמצים היו "תינוקות שנישבו" ולכן לא הכיר  תורה ומצוות.

העלייה לישראל

ביום השחרור מהצבא, סבא רצה לעלות לישראל ולחיות חיי תורה ומצוות, לכן ניגש לסוכנות וביקש לעלות לארץ למקום דתי.

בשנת תש"כ  1960, סבא הגיע לישראל לקיבוץ שדה אליהו. הוא למד עברית באולפן ועבד בשדות וברפת והתגייס לצה"ל. בקיבוץ סבא פגש את סבתא שגם היא עלתה מצרפת והם התחתנו, בשנת תשכ"ג.

במהלך השרות הצבאי פגש סבא את החסיד הרב יצחק ידגר מנהל ביה"ס חב"ד בתענך. הוא לימד את סבא מהי חסידות, במשך כמה שנים סבא וסבתא למדו בקיבוץ שיחות של הרבי שנשלחו אליהם מכפר חב"ד, אז הם החליטו לעזוב את הקיבוץ ולחיות חיים חסידיים. אחרי 6 שנים בקיבוץ עברו לירושלים וקיבלו דירה מהסוכנות.

סבא החרוץ עבד כגנן ושתל את רוב העצים בגן סאקר. לאחר מכן, היה פקיד במשרד האוצר ואחר כך עבד במפעל  שמייצר מנועים למטוסי קרב.

השרות הצבאי בישראל והמענה של הרבי

סבא נשאר חייל במילואים ולחם במלחמות: ששת הימים, יום כיפור ומלחמת לבנון.

במהלך מלחמת יום הכיפורים, סבא נשלח לגבול מצריים. היה חשש שהמצרים יתקפו בנשק כימי ולכן חילקו לחיילים מסכות ובקשו מבעלי הזקנים להתגלח, כדי שהמסכה תהיה אטומה ומהודקת היטב על הפנים.

סבא לא היה מוכן לגעת בזקן. הוא ביקש לשאול את הרבי מליובאוויטש האם זה באמת פיקוח נפש. המפקד הסכים לחכות וסבא כתב לרבי. כעבור יומיים הגיעה בטלפון התשובה מהרבי: "לא תהיה מתקפת גזים. לא לנגוע בזקן". ואכן, כולם ראו שהרבי צדק!

כשסבא פרש לגמלאות, הוא למד את מלאכת הסופרות וכתב ספרי תורה ותפילין.

כיום, סבא מרצה ב'יד ושם' ומספר את סיפור חייו לתיירים, חיילים ולקבוצות מבקרים. ומסיים את סיפורו בהצגת תמונות מחתונות נכדיו ומוסיף: "זוהי נקמתי בנאצים" הם רצו להשמיד את היהודים אבל לא הצליחו…

תמונה 1
רגעים של נחת- סבא וסבתא עם הילדים הנכדים והנינים בחתונת הזהב

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת מפגשי תכנית "הקשר הרב דורי" בבית הספר.

מילון

תינוק שנשבה
תינוק שנשבה, היא הגדרה הלכתית לתינוק שנשבה לבין העכו"ם ואינו יודע מתורה ומצוות, וממילא הוא אנוס על כך שאינו יכול לקיים את המצוות. דעת הרבי היא כי יהודים שאינם שומרים תורה ומצוות בדורנו הם בגדר "תינוק שנשבה", וכך לימד זכות על מאות אלפי בני ישראל שלמרות היותם בגדר זה, הם מקיימים כמה וכמה מצוות

חסידי אומות העולם
התואר "חסיד אומות העולם" ניתן למי שאינו יהודי, ופעל למען הצלת היהודים בתקופת השואה תוך סיכון חייו, ללא קבלת תמורה. התואר ניתן בהתאם לחוק יד ושם משנת 1953. עד כה הוענק התואר ליותר מ-26,000 אנשים.

ציטוטים

”משפחתי היקרה: ילדיי, נכדיי וניניי, הם הנקמה המתוקה שלי בנאצים, שביקשו להשמיד את העם היהודי.“

הקשר הרב דורי