מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילד השובב מלוב – הסבא המצטיין בישראל!

רואים את הדמיון?!
סבא (באמצע) ואחיו.
סיפורו של ברטי חיון, סבא של עומרי (ושל עוד 6 נכדים) מילדותו בלוב ועד היום.

 
עמרי מספר על סבא
שמי עומרי חיון, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא שלי. במפגשים סבא סיפר לי על ילדותו, מורשת והסטוריה וסיפור  עלייתו לארץ , אותו העלתי פה.
סבא שלי, ברטי חיון, נולד בשנת 1946, בעיר בנגזי שבלוב. הוא עלה לארץ בשנת 1965.
בילדותו אהב לשחק בטניס, כדורגל, כדורסל, אהב והיה טוב מאוד בשחייה ושיחק בכדורעף. סבא היה שובב בצורה בלתי רגילה בילדותו. סבא השתתף בגמר אליפות טניס בלוב בשנת 1960.עד גיל 20 סבא שיחק בקבוצות כדורגל בארץ ובחו"ל עד שנפצע. סבא העריץ את הזמר נט קינג קול. סבא סיים את לימודיו בהצטיינות רבה.
 
העליה לארץ
סבי עלה באוניה לארץ היה בן 19 (שנת 1965).סבא היה חוגג את יום שישי, וגם היה חוגג את כל חגי היהודים, אפילו שבסביבתו גרו בעיקר נוצרים. הוא עלה לארץ עם כל המשפחה כי לאביו היו כאן, בארץ 12 אחים והוא רצה לחיות לצידם ולהיקבר בארץ.
 
 סבא ושניים מאחיו בלוב
תמונה 1
 
בשנים הראשונות משפחתו התגוררה בעיר גבעתיים ולמדה עברית באולפן מאיר. את סבתא, שולה, הוא הכיר במהלך לימודיו באולפן. מבחינת חברה, משפחתו מצאה חברים שיעזרו לה להיקלט ולהכיר את הארץ.
בתחילת דרכו עבד כטכנאי יצור של מוצרי חשמל, מוצרים העשויים מבקליט. לדוגמה: ידיות של מקררים, ידיות של מגהצים, בתי מנורות וטלפונים. לאחר שנפצע במהלך עבודתו בתור טכנאי, הוא התקבל לעבוד בבנק מרכנתיל. שנתיים לאחר שהכיר את סבתא הם התחתנו, בשנת 1969. נולדו להם ארבעה בנים: בני, בן 45, רינו, בן 41, ליאור, בן 39 ולירן הקטנצ'יק, בן ה-25. יש לציין שסבתא, רינו וליאור נולדו באותו התאריך ב – 25 באוגוסט. היום במשפחה יש 7 נכדים. וסבא וסבתא בפנסיה.

העשרה
בקליט: חומר דמוי פלסטיק.
"בָּקֶלִיט (באנגלית: Bakelite) הוא גרסה מוקדמת של פלסטיק, הבקליט הוא שְׂרָף תרמוסטי (שלא ניתן להתיך) שנוצר באמצעות תגובת אלימינציה של פנול עם פורמלדהיד. הבקליט פותח על ידי ליאו בקלנד (Leo Baekeland‏; 1944-1863), כימאי אמריקני ממוצא בלגי בשנת 1907 בניו יורק. בקליט הוא אחד ממוצרי הפלסטיק הסינתטי הראשונים, ושימושיו העיקריים התבססו על היותו מבודד חשמלי ומבודד תרמי טוב". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

בקליט
חומר דמוי פלסטיק. בָּקֶלִיט (באנגלית: Bakelite) הוא גרסה מוקדמת של פלסטיק, הבקליט הוא שְׂרָף תרמוסטי (שלא ניתן להתיך) שנוצר באמצעות תגובת אלימינציה של פנול עם פורמלדהיד. הבקליט פותח על ידי ליאו בקלנד (Leo Baekeland‏; 1944-1863), כימאי אמריקני ממוצא בלגי בשנת 1907 בניו יורק. בקליט הוא אחד ממוצרי הפלסטיק הסינתטי הראשונים, ושימושיו העיקריים התבססו על היותו מבודד חשמלי ומבודד תרמי טוב.

ציטוטים

”אם יש טובים ממך - היה נחוש מהם!“

הקשר הרב דורי