מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילד המאומץ מטרנסניסטריה

סילביה במפגש עם התלמידה
בניש וסילביה ביום חתונתם
ילדותו של בניש בעלי בתקופת השואה

בביקורנו במועדון "מולדת" ביקשנו מסילביה רוזנברג, שמגיעה למועדון, להביא תמונה או חפץ שהיא רוצה לשתף אותנו. סילביה בחרה להביא את התמונות המצורפות בהמשך והתעקשה לספר דווקא על הילדות של בעלה, בניש, בתקופת השואה. סילביה טוענת שהסיפור של בעלה, האימוץ שלו בזמן השואה יותר מעניין והיא רוצה לספר את סיפורו.

בניש נולד בשנת 1941 בתקופת מלחמת העולם השנייה בטרנסניסטריה. בגיל שנתיים הועבר לבית הכנסת ביחד עם 300 ילדים נוספים. לבית הכנסת הגיעו הוריו המאמצים, לקחת אותו.

בניש, היה הילד הכי יפה והכי קטן במקום, ומאז שהוריו המאמצים הגיעו, הם גידלו אותו כאילו היה ילדם הביולוגי. מקום מוצאם של ההורים הביולוגים אינו ידוע, גם לאחר מאמצים רבים למצוא את הקבר. לפי כל ההערכות נרצחו בתקופת השואה.

בניש עלה לארץ עם משפחתו בשנת 1964 כשהיה בן 24.

7.12.68 הוא התאריך בו אני, סילביה, פגשתי לראשונה את בעלי בניש. עד היום אני זוכרת את התאריך ואת הפגישה הראשונה. שנה לאחר מכן התחתנו.

תמונה 1
מקס וססיליה ז"ל הורים המאמצים של בניש ז"ל
תמונה 2
רבקה ושלמה ז"ל ההורים של סילביה
תמונה 3
סילביה מימין, במועדון מולדת

הזוית האישית

איליה: נהניתי להגיע ולהקשיב לסילביה. הסיפור על בעלה מאוד ריגש אותי, היה משמעותי עבורי, וסיפק לי עוד נקודת מבט על תקופת השואה וזה התחבר לחומר הנלמד, שלמדנו בשנה הזו על תקופת השואה, לקראת הבגרות בהיסטוריה.

מילון

טרנסניסטריה
אזור הכיבוש הרומני. שם שניתן במהלך מלחמת העולם השנייה לחבל ארץ בדרום מערב אוקראינה. לפני המלחמה ישבו בשטח כ-300,000 יהודים. עשרות אלפים מהם נרצחו בידי צבאות גרמניה ורומניה.

ציטוטים

”סיפור החיים של בעלי בתקופת השואה הוא כ"כ משמעותי וחשוב, ומאפשר להמשיך לזכור ולא לשכוח את מאורעות השואה. “

הקשר הרב דורי