מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות של סבתי עשירה כוכבי

חט"ב אורט אפק
עובדים על הסיפורים במסגרת התכנית
ילדות של פעם

סבתא עשירה כוכבי נולדה ב1952 בעיר חיפה.

 סבתי חיה בתקופה בה לא היתה טלוויזיה, לא היו מכוניות, לא היה פלאפונים ואפילו לא בכל הבתים היה טלפון. היא למדה בבית ספר דתי, והיתה צריך להתלבש צנוע ולהתפלל כל בוקר. צניעות היא הפנמתם ואי היראותם של תכונות, מעשים טובים, רכוש וכדומה, כדי שלא להתבלט בסביבה, כפי האפשר. מֵמד נוסף של הצניעות הוא נטייה להסתפק במועט ובמה שנחשב זול ו"פשוט" בחברה. הצניעות כוללת סדרה של ערכים קבועים, תרבותיים או דתיים, הקשורים להצגה והיראות בפני אחרים. ויקיפדיה

לא היו מכוניות בתקופה בה סבתי היתה ילדה, והיא הלכה ברגל כל יום כעשרים דקות,  לבית הספר שלה. בשעות הפנאי שלה, היא הייתה משחקת עם חברות ברחוב, בקלאס , מחבואים , מחניים , חמש אבנים ועוד. אי שם בימי הילדות, הרבה לפני שהמחשבים והסמארטפונים השתלטו על העולם והפכו את הילדים לאשפי טכנולוגיה, היו לא מעט דרכים שונות ויצירתיות להעביר באמצעותן את הזמן בהנאה גדולה בזמן ההפסקות בבית הספר וכמובן, אחר הצהריים עם החבר'ה מהשכונה. אז נכון, כמה מהמשחקים הללו שליוו אותנו אז, בימי בית הספר היסודי, עדין משוחקים גם היום, אבל חלק גדול מהם לא שרדו את מבחן הזמן, והתפוגגו להם מהעולם לטובת משחקי המחשב, האפליקציות, ומשחקי חברה חדשים ועדכניים שתפסו את מקומם.

קלאס לדוגמא, המונח "אבן גיר" מוכר לכל ילד, והכוונה היא כמובן לאותן אבנים בהם ניתן להשתמש כדי לצייר באמצעותן על הרצפה. גם בגני המשחקים של היום תוכלו למצוא משחקי קלאס מושקעים מצוירים על הרצפה, אבל בעבר, הילדים נדרשו לצייר אותם בעצמם, וכל העסק היה הרבה יותר אותנטי וכיפי.(הפטריה)

סבתא ואחיותיה נהגו לעזור במטלות הבית כגון: כביסה , בישולים, וניקיונות, כי בבית היו שבע נפשות, וההורים היו צריכים לעבוד ולפרנס את המשפחה. כאשר אימה ילדה את הילד השישי, הייתה שמחה גדולה בבית, על כך  שהתווסף להם אח לאחר חמש אחיות.

את סבי היא הכירה דרך קרוב משפחה ,ששידך בין שניהם. הם התחתנו, ולאחר החתונה היא נכנסה להריון ,וילדה את בתה הבכורה, הדודה שלי, ובהמשך היא הפסיקה את את עבודתה, כדי לגדל את כל ארבעת ילדותיה. לאחר שעברה שנה מלידת הבת הרביעית (דודה שלי). סבא שלי נפטר מתאונת דרכים, והיא התמודדה עם חיים חדשים: היא עברה דירה לבית גדול יותר, הוציאה רישיון נהיגה, ונפגשה יותר עם חברות.

סבתא שלי גידלה ילדים עם ערכים, כגון כיבוד הזולת, להיות עצמאים וללכת בדרך הישר. אדם המחנך את עצמו להיות רגיש לזולת ולהיזהר תמיד בכבודו של הזולת, הופך להיות אדם מכובד בעצמו.

כיום יש לה עשרה נכדים, ביניהם אני, וסבתי דואגת לנו, שומרת עלינו ומפנקת אותנו, ובו בעת עוזרת לאמא שלה ( סבתא רבה).

הזווית האישית

נויה: למדתי מהסיפור של סבתי, שתמיד אפשר לעשות הכל עם כוח רצון והשקעה. אני מאחלת לה שיהיה לה נחת מהילדים ומהנכדים ושתתחיל לחיות את החיים ולדאוג לעצמה כמו שהיא דואגת לכולם, ושתהיה לנו בריאה ומאושרת.

 

מילון

צנוע
צניעות היא הפנמתם ואי היראותם של תכונות, מעשים טובים, רכוש וכדומה, כדי שלא להתבלט בסביבה, כפי האפשר. ויקיפדיה

ציטוטים

”כאשר אימה ילדה את הילד השישי, הייתה שמחה גדולה בבית, על כך  שהתווסף להם אח לאחר חמש אחיות“

הקשר הרב דורי