מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות של סבתא שלי – שרה שר שלום

עם סבתא ברכה בביתה
יום השנה של אימא של סבתא ע"ה
על זמנים אחרים ושונים לחלוטין

שמי שירה בדיחי, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבתי, ברכה שר שלום.

סבתא מספרת: "נולדתי בתקופת השואה בארץ ישראל בשנת 1943. גדלתי בירושלים בשכונת בית ישראל, אני הבת השביעית מבין 11 ילדים, גדלתי בבית עני ולא היה מה לאכול. באותו זמן בארץ הייתה תקופת צנע.

כשאימא שלי ילדה את הילד העשירי, ראש הממשלה בן גוריון נתן מענק כספי למשפחות מרובות ילדים. אבי עבד קשה במפעל ואמי לא עבדה. בשני חדרים גדלנו 11 ילדים. לא היינו מפונקים, אכלנו מה שיש, רק בשבת היה אוכל יותר טוב.

ביסודי למדתי בבית ספר חרדי ואחר כך עברתי לבית ספר דתי. היו לי הורים טובים. אבל החיים בארץ היו קשים ולא פשוטים.

אבי חלה בסרטן כשהיה בגיל 40 והוא נפטר בגיל 42. אני הייתי נערה בת 15 כשאבי נפטר ואחי הקטן היה בן 3. אמי הייתה אלמנה עם 11 ילדים בת 39.

אני הייתי ילדה אהובה על אימא שלי ועזרתי לה רבות. בגיל 11 התחלתי לעבוד בניקיון בתים ועזרתי כספית לאימא שלי. למדתי מזכירות ואז עבדתי במשרד. בגיל 21 עבדתי במשביר מוצרי נייר ושם פגשתי את בעלי – סבא ז"ל, אשר נפטר לפני כשנה וחצי. היינו נשואים 55 שנות נישואים וגידלנו משפחה לתפארת".

הזוית האישית

שירה הנכדה: היה לי מאוד מעניין ומרגש לשמוע על חייה של סבתא, איך שהיא עברה חיים לא קלים בכלל ואיך שהם שרדו 11 ילדים בשני חדרים. אני חושבת שהיא הייתה ממש גיבורה ואמיצה.

סבתא ברכה: היה לי חשוב לספר לנכדה שלי את סיפור חיי וזה עשה לי טוב לשתף אותה בו. נהניתי מאוד להשתתף בחוויה הזאת.

מילון

פרס הילודה
פרס הילודה היה מענק של 100 לא"י שהוענק על ידי מדינת ישראל בשנים הראשונות שלאחר הקמתה לאימהות לעשרה ילדים או יותר, לשם עידוד הילודה. הפרס מזוהה ביותר עם דוד בן-גוריון, שביקש בפרס להדגיש את חשיבות ריבוי האוכלוסייה היהודית במדינת ישראל, אך הוענק גם על ידי משה שרת בהיותו ראש ממשלה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”היו לי הורים טובים. אבל החיים בארץ היו קשים ולא פשוטים“

הקשר הרב דורי