מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות של סבתא פנינה בקיבוץ גבעת ברנר

תמונה ממקום שאנחנו אוהבים בבית ספר
תמונה של משפחת צמחוביץ
תחנות בחיי

שמי פנינה צמחוביץ נולדתי ב1953 ברחובות. שמי פנינה על שם אחות של אימי שנקראה פפי.

הורי רודי ואסתר עלו לארץ ישראל בתחילת שנות ה -30 מגרמניה עם ההסתדרות הציונית,  והתיישבו בקיבוץ גבעת ברנר (הקיבוץ נוסד ב-1928). כשאבי הגיע לארץ ללא משפחה קרובה הוא גר כארבע שנים באוהל, עד אשר נבנה צריף והוא עבר להתגורר בו.

בזמן מלחמת העולם השניה והשואה הורי חיו בארץ ישראל, אך חלק ממשפחתם נשאר בגרמניה ולא שרד את השואה. בבית ילדותי מעולם לא שוחחו על השואה.

הורי הכירו בקיבוץ בשנת 1936, אני הצעירה מבין שלושה אחים. אחיי הבכור גבעון ואחותי מיכל. גדלתי בקיבוץ גבעת ברנר. גִּבְעַת בְּרֶנֶר הוא קיבוץ בישראל השייך למועצה האזורית ברנר ושוכן מדרום לרחובות וממערב לכביש 40. הקיבוץ נקרא על שמו של הסופר יוסף חיים ברנר, שנרצח במאורעות תרפ"א. בקיבוץ חיים כ-2,700 תושבים, מה שהופך אותו לקיבוץ הגדול ביותר בישראל מבחינת אוכלוסייה. (ויקיפדיה)

באותם שנים כל הילדים מגיל ינקות גדלו בבית הילדים עם מטפלות ולא בבית עם הוריהם. הלינה בבית הילדים הייתה משותפת. כתינוקת בת יום שהיתי עם תינוקות נוספים בהשגחה של מטפלות. במשך היום הורי היו מגיעים לבקר, ולוקחים אותי אחר הצהרים לחדר המגורים שלהם. בלילה החזירו אותי לבית הילדים כך היה גם בגילאים בוגרים יותר. רוב הזמן היינו בחברת הילדים. ישנו ארבעה ילדים בכל חדר, (שני בנים ושתי בנות) רק בכיתה ו ' הופרדנו וישנו שלוש בנות בחדר.

בגיל שתיים עשרה בערך התחלתי לעבוד בקיבוץ בשעות אחה"צ, כל יום שעתיים, עבדתי בפרדס בקטיף תפוזים, בכרם, בפינת החי בחדר האוכל ועוד. גם בחופשות עבדנו חצי זמן מהחופש .

לאחר סיום ביה"ס בשנת 1971 נישאתי לשאול אקו, עברנו לגור בקרית ביאליק ונולדה לנו בת ושמה רונית. בשנת 1973 במלחמת יום כיפור, שאול ז"ל נהרג ברמת הגולן בקרב על חושנייה כמפקד טנק, רונית הייתה אז בת כמעט שנתיים.

 

שאול אקו ז"ל, סבתא פנינה ורונית

תמונה 1

בשנת 1976 כשרונית היתה בת ארבע וחצי, נישאתי בשנית למיכה צמחוביץ (סבא של עמית)  במהלך השנים נולדו לי עוד שתי בנות ענת ויעל (אמא של עמית ).

 משפחת צמחוביץ המורחבת בחתונה של הורי בשנת 2009

תמונה 2

 

הזווית האישית

סבתא פנינה: גם אחרי מלחמה, או אסון, תמיד נשמור על הסיפור וגם נשתדל להמשיך לחיות חיים טובים כמה שאפשר.

עמית מאחל: בריאות אושר שמחה אהבה ואת סבתא מספר 1.

פנינה מאחלת: שתגשים את כל השאיפות והחלומות שלך . והשמים הם הגבול .שתדע תמיד שאני כאן בשבילך לכל דבר ובכל זמן. תמשיך להיות כמו שאתה אוהבת אותך .

מילון

ז"ל
זכרונו לברכה

ציטוטים

”בשנת 1973 במלחמת יום כיפור, שאול ז"ל נהרג ברמת הגולן בקרב על חושנייה כמפקד טנק“

הקשר הרב דורי