מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות של סבתא עדנה זלי

סבתא עדנה בילדותה
תמונה של סבתא שלי מהילדות
זיכרונות ילדות משמעותיים

סבתא עדנה, נולדה בישראל ב1954, בעיר חיפה.

היא חוותה קשיים רבים בילדותה, מכיוון שהוריה  לא היו כמעט בבית. הם היו עסוקים בפרנסת המשפחה, וכדי שלא יחסר להם דבר, ההורים עבדו בשתי עבודות. עבודות בבוקר ובערב.

סבתא אהבה בילדות ללמוד ולהיפגש עם בני הדודים שלה, שגרו באותה שכונה. כמו כן היא נהגה לשחק כל  יום עם החברים בחוץ, בשכונה,  בקלאס, קפיצה על חבל, וכן אהבו ללכת ביחד לים או לברכה.

סבתא נשארה בקשר עם כל חברי הכיתה שלה, מבית הספר היסודי. הם עושים מדי פעם פגישות מחזור, ואפילו  עשו פגישה במצדה, שם ערכו את טקס בר המצווה, לילדי הכיתה, כשהיו בבית ספר היסודי. הם חזרו לשם עם חברי הכיתה ומחנך הכיתה בעבר.

מְצָדָה הוא מבצר עתיק על פסגתו של צוק מבודד, בשוליו המזרחיים של מדבר יהודה, המתנשא לגובה של 63 מטרים מעל פני הים, וכ-450 מטרים מעל ים המלח שלמרגלותיו. הצוק נבחר על ידי המלך הורדוס לשמש כמקום מפלט ומצודה מלכותית ועל פסגתו השטוחה נבנו ארמונות מפוארים, ומבני ציבור. הטיולים והמסעות היו חלק בלתי נפרד מגיבוש זהותו הלאומית של הדור הצעיר בארץ ישראל, בתקופה שלפני ההכרזה על עצמאות מדינת ישראל, חלק מבניית האתוס הציוני הארץ-ישראלי. הטיול הציוני הראשון למצדה, המתועד, נערך בשנת 1912, על ידי אביעזר ילין וחניכי חוג ההתעמלות של אגודת "מכבי" מירושלים, ונמשך אחד-עשר יום. התמסדות הטיולים לאזור החלה כנראה ב-1923 או 1924; גופים שונים יצאו למצדה: הסמינר למורים "מזרחי", בירושלים וגימנסיה הרצליה בתל אביב. החל משנות ה-30, בהדרכת שמריה גוטמן, החלו מסעות תנועות הנוער, בעיקר הנוער העובד, המחנות העולים, ותנועות הנוער האחרות שהיו קשורות למפלגות השמאל הציוני. מצדה הלכה ותפסה מקום חשוב יותר בעולמן של תנועות  הנוער, ובעריכת טקסים משמעותיים, והחלה להפוך לסמל בפרסומי התנועות ובפעילותן. ויקיפדיה

סבתא מתגעגעת גם לילדות, למשפחה, לדודים ולבני הדודים שכל אחד פנה לדרכו. ההורים שלה התגרשו ולכן עברה לגור במקום אחר ושם הכירה את בעלה האהוב משה

יש לה זיכרון מהילדות  שילד הפלא חוזליטו עם הקול הנדיר שלו בא להופיע בישראל. היא הייתה בהופעה שלו והוא אפילו חתם לה על תמונה שלו שנתן לה מתנה.

חוסה חימנס פרננדס נולד ב-11 בפברואר 1943, וידוע בשם הבמה חוזליטו, הוא זמר ספרדי שהתפרסם והצליח בשנות ה-50 וה-60. אחד מילדי הפלא המפורסמים, והמצליחים בכל הזמנים. הוא התפרסם בקול סופרן מיוחד במינו. הפופולריות שלו הייתה לא רק במדינות דוברות ספרדית, אלא גם במדינות צפון אירופה ובאגן הים התיכון.

הדמות המשמעותית בעבור סבתי, הייתה אמה היקרה, שדאגה לחנך אותה ולעזור לזולת. לאחר שהתחתנה שינתה את שם המשפחה שלה, לשם המשפחה של בעלה, כדי שאנשים יכירו אותה בפייסבוק  הוסיפה את השם המשפחה מהנעורים שלה, ביום היא נקראת עדנה זלי שלזינגר

סבתא הייתה רוצה לחזור לתקופה שבה אנשים ידעו לכבד ולהעריך אחד את השני.

הזווית האישית

אורי: היה לי מעניין מאוד לשוחח עם סבתא, ולשמוע סיפורים על הילדות של סבתא שלי.

מילון

עזרה לזולת
זוּלָתָנוּת או חסד היא נטייה, רצון או תכונה של עזרה לזולת, המתבטאת בהתנהגות המסבה טוב למישהו אחר ללא תמורה.ויקיפדיה

ציטוטים

”יש לה זיכרון מהילדות  שילד הפלא חוזליטו, עם הקול הנדיר שלו, בא להופיע בישראל“

הקשר הרב דורי