מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות של סבתא חולייטה

סבתא חולייטה עם בתה והנכדות
החתונה עם סבא אברהם בנמל עין גב
ממכסיקו סיטי לארץ ישראל

שמי חולייטה נשר, נולדתי ב 1.4.1955 במקסיקו סיטי.

הוריי נולדו וחייו בהונגריה, ועברו בהמשך למקסיקו סיטי. אבא שלי הגיע למקסיקו סיטי לפני מלחמת העולם הראשונה, ואמא שלי הגיעה לפני מלחמת העולם השניה .

בילדותי גרתי בשכונת תיירותית במקסיקו סיטי. בשכונה היו מסעדות, חנויות, דוכנים ומקומות בילוי. בשכונה בה גדלתי הייתה עוד משפחה יהודית נוספת.  רוב תושבי השכונה היו משפחות מקומיות נוצריות.

התחנכתי בגן אמריקאי, ובכיתה א' העבירו אותי לבית ספר יהודי. לאחר שעות בית הספר הייתי הולכת לחוג נגינה על פסנתר, ובכיתה ד' הצטרפתי לתנועה שנקראת "הבונים דרור" מה שהיה מקובל בין היהודים, בקהילה היהודית שלנו במקסיקו סיטי.

הבונים דרור היא תנועת נוער יהודית ציונית־סוציאליסטית אשר פועלת ברחבי העולם. התנועה הוקמה בשנת 1982 מאיחודן של שתי תנועות נוער ותיקות – הבונים ובאיחודן של מספר קבוצות הפכה ל'איחוד הבונים' ותנועת 'דרור' שמקורה במזרח אירופה. התנועה דוגלת בערכי היהדות, ציונות, סוציאליזם והגשמה ומזוהה עם תנועת העבודה. ויקיפדיה

ב"בונים דרור" היתה בכל יום שישי קבלת שבת. כמו כן הייתה לנו בתנועת הנוער קופה משותפת, לכל חברי התנועה, שבה היו אוספים כסף, כדי ללכת לאכול ביחד טאקו.

בחופש הגדול נהגתי ללכת לתנועת הנוער, ולבריכה הציבורית, שבה גם היו נוהגים לעשות מסיבות ובת מצוות .

סבתא חולייטה בילדותה

תמונה 1

 

העלייה לישראל

עליתי לארץ בגיל עשרים, עם חבורת צעירים מהתנועה. הגענו לקיבוץ עין גב, (עֵין גֵּב הוא קיבוץ השוכן על השפה המזרחית של הכנרת). קיבלנו דירה בקיבוץ וגרנו שם. עבדתי בתור מטפלת בבתי הילדים, ולא שירתי בצבא כי הגעתי בגיל עשרים, וזה היה גיל מאוחר לגיוס.

התחתנתי עם סבא אברהם בנמל עין גב, וגם אחרי החתונה המשכתי לעבוד בבתי הילדים. בשלב מסוים הפכתי להיות מנהלת חדר האוכל, למשך ארבע שנים. במקביל התחלתי לעסוק באומנות ובעיקר ציור.

כיום אני עובדת במרפאה בקיבוץ בעין גב. ובמקביל אני מעבירה סדנאות יצירה לילדים, בבית שלי. מגיעות אלי קבוצות של ילדות ואני מלמדת אותן טכניקות שונות של ציור בצבעי מים.

 

שלושה דורות של בנות במשפחת בילר

תמונה 2

הזווית האישית

גלי בילר: במהלך המפגשים הכרתי את סבתא יותר לעומק, הכרתי את הסיפור שלה יותר טוב, את העלייה שלה ואת החיים בקיבוץ. אני חושבת שזה יפה ומלמד. תודה לחברותי שביחד איתי תיעדו איתי את הסיפור של סבתי: נופר סלמן וכינרת טל רובלס

מילון

הבונים דרור
הבונים דרור היא תנועת נוער יהודית ציונית־סוציאליסטית אשר פועלת ברחבי העולם. ויקיפדיה

ציטוטים

”ב"בונים דרור" היתה בכל יום שישי קבלת שבת. כמו כן הייתה לנו בתנועת הנוער קופה משותפת, לכל חברי התנועה, שבה היו אוספים כסף, כדי ללכת לאכול ביחד טאקו“

הקשר הרב דורי