מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות של סבא מרדכי טייכנר

בתמונה: אני וסבי
בתמונה: המשפחה של סבי
סבא שלי בבית הספר מתמודד עם בעיות בין תלמידים בזמן מלחמת העולם השנייה

הסיפור התרחש כשסבי היה בן 12 בן לשמאל ומרים ואח לואלי ולהקטור, והנה סיפורו:

בילדותי אני ומשפחתי גרנו בבודפשט התחנכתי בבית ספר של יהודים ונוצרים ביחד בכיתתי היו עוד 4 ילדים יהודיים כולל אותי וכל שאר הילדים היו נוצרים, והאנטישמיות בהונגריה רק התחילה. בכיתתי נחשבתי תלמיד טוב אבל לא כל כך ממושמע. ובין היהודים שהיו איתי בכיתה היה ילד שמן וג'ינג'י הוא לא היה חביב הכיתה והיו הרבה בריונים שהרביצו לו והציקו לו בגלל המראה שלו והעובדה שהיה יהודי, הוא גם לא היה תלמיד טוב ולא הבין את החומר הנלמד בכיתה.

המורה שלי בקשה ממני ללוות אותו הביתה אחרי כל יום לימודים בגלל שאם לא הייתי מלווה אותו הבריונים הנוצריים בכיתתי היו מרביצים לו.

וביום אחד שליוויתי אותו הביתה באו חבורת בריונים נוצריים לאיים עלי ועל הילד הג'ינג'י, בחבורת הבריונים שבאה אלינו היו שבעה ילדים ואנחנו היינו רק שניים הילד היה מפוחד מדי כדי להגן אל עצמו אז אני נלחמתי נגד שבעה ילדים בעצמי בסופו של דבר ניצחתי והם ברחו משם.

ובשנת הלימודים היה מבחן מסכם והילד המסכן לא עבר אותו. מי שלא עובר את המבחן היה צריך ללמוד בקיץ בשביל מבחן חוזר, אז אימו של הילד ביקשה ממני שאלמד אותו בקיץ. אני הסכמתי, כל יום הינו יושבים בביתו והייתי מלמד אותו את החומר הנלמד בכיתה, היה לי ממש חשוב שהילד יעבור את המבחן ויצליח, אז הסברתי לו את החומר פעם אחר פעם עד שיבין וכשמועד המבחן הגיעה הילד ניגש להיבחן. הוא עבר את המבחן בהצלחה והבין את כל החומר הנלמד בכיתה.

לצערי, לא הספקתי לעלות לשאר הכיתות בגלל השואה אבל כשהגעתי לישראל והצטרפתי לשומר הצעיר, שם ניתנה לי ההזדמנות להשלים את הכיתות שלא זכיתי לעלות אליהן וללמוד כמו נער רגיל.

הזוית האישית

עינת: אני מאוד נהניתי במהלך כתיבת הסיפור ובמהלך הזמן שריאנתי את סבי.

סבא מרדכי: מאוד נהניתי שהתענינו בי ובסיפורי.

מילון

אנטישמיות
תופעה חברתית שמוכרת כשנאת יהודים או שנאת שנאת ישראל

ציטוטים

”"האנטישמיות בהונגריה רק התחילה"“

הקשר הרב דורי