מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות של סבא עוזי שוויצר בשווייץ

אני וסבא עוזי
סבא עוזי עובד במסגרות
סבא עוזי גדל כנוצרי בשוויץ ובסוף עלה לישראל והפך ליהודי

שמי עטר, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מביא סיפור מחייו של סבא שלי, עוזי שוויצר, המשתתף בתכנית יחד איתי.

סבא שלי נולד בכפר שטפיסבורג שבשוויץ, ילד שישי מבין שבעה אחים (חמישה בנים ושתי בנות) כנוצרי פרוטסטנטי.

"הנצרות הפרוטסטנטית היא שם כולל למספר גדול של כנסיות, המהוות ביחד את אחד הזרמים העיקריים בנצרות והשני בגודלו לאחר הקתוליוּת. הן חולקות שורה של עקרונות יסוד רופפים, ושורשיהן בתפיסות שהתפתחו ברפורמציה הפרוטסטנטית של המאה ה-16, שמנהיגיה המרכזיים מרטין לותר וז'אן קלווין יצאו נגד הכנסייה הקתולית והאפיפיור." (ויקיפדיה)

סבא מספר: "בתור ילד בשוויץ הרגשתי שהיתה לי ילדות טובה. בגיל 15, לפני שנת הלימודים האחרונה בבית הספר, נפרדתי ממשפחתי ונסעתי לאזור הצרפתי של שוויץ לשנה שלמה, כי רציתי להרחיב את הידע שלי על מקום אחר. המשפחה שהלכתי לגור איתה היו חקלאים והדת שלהם היתה שונה משלי, כי הם היו נוצרים מנוניטים.

"המנוניטים הם זרם של נוצרים אנבפטיסטים, המונה כ-2 מיליון מאמינים ברחבי העולם. השם מנוניט נגזר משם מייסד הזרם, מנו סימונס (אנ'), כומר הולנדי קתולי ששינה את הגותו הדתית, במשמעות אלו ההולכים אחרי מנו. המנוניטים נרדפו הן על ידי הקתולים והן על ידי הפרוטסטנטים. הקהילה המנוניטית התפתחה בסוף המאה ה-16 ותחילת המאה ה-17 בהולנד וצפון גרמניה, כחלק מהזרם האנאבפטיסטי שמקורו בשווייץ, במוראביה ובוהמיה." (ויקיפדיה)

סבא ממשיך ומספר: "היה לי טוב, למדתי גישה שונה לדת ולמדתי לחלוב פרות, לחטוב עצים ועוד כעבור זמן מה בגיל 18 למדתי מקצוע מסגרות מכנית והבנתי שלא מתאים לי להיות דתי. בסיום לימודיי רציתי לצאת ולהכיר את העולם כולו והיעד הראשון שלי היה לישראל, בגלל התלהבות מהקיבוצים וסוציאליזם.

סבא עוזי עובד במסגרות המקצוע שלמד

תמונה 1

בשנת 1965 הגעתי לקיבוץ שריד לביקור ראשון, שם למדתי על ההיסטוריה של היהודים ואחרי שנתיים ביקרתי במדינות ערב סביב ישראל. בפרוץ מלחמת ששת הימים בשנת 1967 החלטתי לחזור חזרה לקיבוץ שריד, שבו הכרתי את תמי אשתי, החלטתי להיות יהודי וחלק מעם ישראל."

הזוית האישית

עטר הנכד המתעד: במסגרת תכנית הקשר הרב דורי גיליתי על סבא הרבה מאוד דברים שלא ידעתי עליו.

מילון

עם פרוץ
משהו שמתחיל בבת אחת/ פורץ

שווייץ
שווייץ (או שווייצריה) היא מדינה אלפינית מוקפת יבשה השוכנת במרכז אירופה. שווייץ גובלת בגרמניה בצפון, בצרפת במערב, באיטליה בדרום ובאוסטריה וליכטנשטיין במזרח. שווייץ מוכרת בנופיה המרהיבים ובהריה ואגמיה הרבים. לטופוגרפיה של שווייץ יש תפקיד מרכזי בעיצוב כלכלתה, תרבותה והמסורת המדינית שלה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בסיום לימודי רציתי לצאת ולהכיר את העולם כולו והיעד הראשון שלי היה לישראל בגלל התלהבות מהקיבוצים וסוציאליזם“

הקשר הרב דורי