מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות של סבא אברהם אלזם במרוקו

אני וסבא בביתו
סבא מחזיק ספר תורה
השכונה, החברים והתחביבים

שמי נועם, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבא שלי, אברהם אלזם.

סבא אברהם נולד בשנת 1949 בעיר קזבלנקה שבמרוקו. הוא למד בבית הספר היסודי עד כיתה ז' בקזבלנקה. שגרת היום שלו בבית הספר במרוקו התחילה בשעות הבוקר המוקדמות, אז היה עליו ללכת כחצי שעה מבית המשפחה עד בית הספר. הלימודים הסתיימו בשעה 12. אז סבא יחד עם חבריו היו הולכים לאבא שלו יעקב, שעבד וגם התנדב בבית תמחוי בקרבת בית הספר. יחד הם ארזו וחילקו אוכל לנזקקים. חיי הקהילה היהודית היו טובים: החברים והשכנים עזרו אחד לשני. בבית התמחוי גם יכלו לאכול ארוחת צהרים. לעיתים היה להם פנאי לשחק כדורגל, ומשם חזרו חזרה ללימודים משעה  14:00 עד שעה 17:00.

לאבא של סבי היו אופנים איתם היה מגיע וחוזר לעבודה. את שעות אחרי הצהרים סבא בילה בשכונת מגוריו, שיחק במשחקים של פעם כדוגמת גוגואים, כדורגל, סביבונים, גולות, כך עד השעה 20:00. משם היה הולך סבא הביתה לארוחת הערב והתארגנות לשינה.

בימי ראשון באופן קבוע סבא היה הולך עם אביו יעקב לדוג דגים בבריכות הדגים בשעות הבוקר, משעה7 עד שעה 12:00. את הדגים שתפסו סבא היה לוקח אותם באופנים ישר לבית. סבתא סוליקה היתה מכינה אותם למאכל יחד עם סלטים ומארגנת אותם בתיק גדול שאותם היו מניחים באופנים. אז סבא היה רוכב בחזרה לבריכות הדגים שם סבא עם אביו יעקב היו אוכלים את הדגים לארוחת צהרים.

אחד הזכרונות ממשחקי הילדות שסבא סיפר לי עליהם, הוא שסבא היה אוסף גרביים וגרביונים יחד עם הרבה עיתונים, מאגד אותם יחד לכדור ותופר עם חוט ומחט – זה היה הופך לכדורגל שאיתו הוא וחבריו היו משחקים. אהבת הכדורגל התחילה אצל סבי מגיל קטן. כשהגיע לישראל בגיל 15 (בשנת 1964), החל לשחק כשחקן ומשם המשיך בקריירה של שופט כדורגל בקריית ביאליק ובעכו.

הזוית האישית

נועם הנכד המתעד: אני מאחל לסבא שלי שימשיך כך להיות סבא טוב, חרוץ ואכפתי כלפי המשפחה. אני רוצה להוסיף שמהתיעוד אני חושב שהילדות שלו היתה יפה ושמחה, אני שמח על כך. סבא, הייתה לך ילדות עם חברים טובים, תחביבים רבים, משפחה טובה וחיי קהילה תומכת. נהניתי לשמוע אתך מספר על החוויות הטובות והמשמעותיות שלך כילד. אני בעד שתכנית הקשר הרב דורי תמשיך בבית הספר עוד שנים רבות, כדי לשמור ולתעד את זכרון הילדות של הדורות הקודמים – סבא וסבתא, הזכרונות היפים שהיו בעבר.

מילון

סאבח אל חיר
בוקר טוב (בערבית)

קזבלנקה
קזבלנקה (מספרדית: Casablanca, "הבית הלבן"; בערבית: الدار البيضاء) היא עיר על חופה האטלנטי של מרוקו. אוכלוסייתה מונה כ-4.4 מיליון נפש (2016), והיא העיר הגדולה ביותר במרוקו, והנמל העיקרי של המדינה. העיר נחשבת למרכז הכלכלי של מרוקו, בעוד שבירת המדינה ומושב הממשלה הוא ברבאט. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לקום בבוקר, לא להתעצל, להיות תמיד בעשייה וכך להגשים את חלומותיי“

הקשר הרב דורי