מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות של העבר

סבא איציק ביום חתונתו
סבא איציק עם משפחתו
ילדותו של סבא שלי? ובמה היא שונה משלי?

שמי מתן חביב, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי. במסגרת המעורבות החברתית בחרתי לתעד את סיפורו  של סבי, יצחק חביב. סבא יצחק נולד בשנת 1946 בטורקיה. הוא עלה עם משפחתו לישראל בשנת 1949, כשהיה כבן שנתיים וחצי.

אני עליתי בערך בגיל שנתיים לארץ. משפחתי הועברה למקום שנקרא "בית ליד", שם גרנו שנתיים באוהלים. לא היו הרבה משפחות, אבל אלא שכן גרו שם, כולם היו עולים חדשים כמונו. משם עברינו ל"עין שריד",זה היה יישוב חדש שרק הוקם בשנת 1950. המתיישבים, הראשונים היו כולם עולים חדשים מכל התפוצות, כ־60 קבלו שם חלקת קרקע ליישב את המקום. שם נתנו לנו בית עם שטח אדמה קטן, אבל זה עדיין היה מאוד קטן ודל. זה היה בתקופת הצנע, בה היה מחסור קשה של מזון בכל המדינה, שקטה אלפי עולים חדשים מכל העולם. בכל חודש נתנו לנו תלושי מזון מיוחדים שבהם קבלנו את הקצבה האוכל שלנו לכל משפחה, לפי מספר הנפשות בבית.

לאחר כמה שנים עברנו לתל מונד לבית גדול יותר, ושם עברה עלי ילדותי. אני זוכר די טוב את תקופת הילדות שלי. השירים היו בעיקר שירים ארצישראליים ושירי ילדים בגן ליד בית הספר היסודי שלי. השיר האהוב עליי באותה תקופה היה "הבאנו שלום עליכם".

בנוסף, אצלינו בבית, היו מבשלים בעיקר אוכל טורקי כי זה מה שידענו. לא היה באותה תקופה דבר כזה שנקרא אוכל ישראלי. אני מאוד אהבתי ועדיין אוהב אוכל טורקי כמו קציצות פרסה, קשקריקס ועוד…

לא השפיע עליי להיות עולה חדש בבית הספר, כי כולם היו כאלה. היו מעטים מאוד שנולדו בארץ. כולנו גרנו ולמדנו יחד. אז לא חשבנו על כל אחד מאיפה הוא עלה? כמובן שלא ידעתי עברית טוב, כמו שאני יודע היום, אבל כולם היו באותו מצב כמוני. למדנו ביחד בשיעורי לשון את השפה העברית.

 

מאוד אהבתי לשחק עם החברים שלי כדורגל. בעיקר אהבתי לשחק שחמט, דומינו, משחקים מהסוג הזה… הייתי גם בתנועת נוער שנתיים, עשינו פעילויות שטח, ספורט והרצאות.

בניגוד להיום, שכולם עם הטלפונים. אז היינו יורדים למטה, לשכונה, לחצר ומשחקים משחקי רחוב כמו כדורגל. היום גם יש הרבה יותר מגוון של שירים, מזרחי, פופ… אבל למרות זאת, אני עדיין אוהב לשמוע שירים טורקיים ושירי ארצישראל ישנים.

 סבא וסבתא ביום נישואיהם

תמונה 1

המשפחה היפה שסבא וסבתא בנו בישראל

תמונה 2

הזוית האישית

הנכד מתן: אני מאוד נהניתי לעשות את זה כי זה היה מיוחד ולא שגרתי. אני מאוד אוהב לדבר עם סבא שלי ואת רוב הדברים פה שמעתי פעם ראשונה. מסיפורו האישי, למדתי פרק חשוב בהסטוריה של ישראל, תקופת העלייה לארץ, תקופת הצנע והמעברות.

סבא איציק: תמיד כיף לדבר עם הנכד שלך. אני, אין לי בעיה לשתף על הילדות. אני אוהב לדבר ולספר ואני זוכר הרבה דברים מהעבר.

מילון

תקופת הצנע
הייתה מדיניות כלכלית שהנהיגה מדינת ישראל בין השנים 1949–1959 מטרתה של מדיניות כלכלית זו הייתה ליצור שער חליפין יציב וכך לחסוך במטבע חוץ.

ציטוטים

”"צ'רטר אחד ואני בדרך"“

הקשר הרב דורי