מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות המאושרת של סבתא דינה פרידמן

עם סבתא רבתא
עם סבתא בילדותי
המסע מלוב לישראל

שמי דינה על שם סבתא שלי, נולדתי בלוב ועליתי לארץ בספטמבר 1951, כשהייתי בת שנה וחצי. עליתי לארץ ישראל בשנת 1951, כי הוריי היו ציונים.

הגענו באוניית "גלילה" וגרנו במעברה בתל אביב. את השפה העברית למדנו באולפן. היינו מאושרים שאנחנו במדינת ישראל. גרנו בצריף קטן עם חדר אחד, מטבח ושירותים בחוץ. התקלחנו בקערה גדולה במטבח עם מים שחיממו גם כביסה כיבסו במטבח. בתור ילדים שיחקנו קלאס, חמש אבנים וטיפסנו על עצי תות. אני זוכרת איך אבא היה לוקח אותי על האופניים לים לחוף תל ברוך. הייתה לי ילדות מאושרת.

בילדותי עם הוריי

תמונה 1

להוריי קראו יוסף וג'וליה ולאחיי שלמה, רבקה אסתר ולורי. אבא שלי היה ספר, ואימא תופרת. אבי נהג להתפלל בבית הכנסת השכונתי. ביום יום אכלנו סלטים, לחם, בשר, עוף, אורז, ביצים. בשבתות אכלנו קוסקוס, קציצות ותבשילים.

בלוב גרנו בשכונה יהודית והמפגשים היו בבתי הכנסת ובבתים. כשגרנו בארץ, הוריי נהגו לצאת עם חברים בסופי שבוע לסרטים ולבתי קפה. חברותיי בילדות היו ורדה ויפה שהיו שכנותיי. קראתי הרבה ספרים, שיחקתי תופסת, הלכתי לסרטים. למדתי בבית הספר "שרת".

בטיול עם אחיותיי

תמונה 2

יחסיי עם המורים היו טובים מאוד, אהבתי אותם. למדנו חשבון, עברית, קריאה ותורה. המקצועות האהובים עליי היו תורה ועברית. היינו יוצאים לטיולים עם בית הספר. הייתה לי מורה אהובה שקראו לה טובה והיא הייתה מאוד קשובה אליי. מאכל אהוב במיוחד שאני זוכרת הוא לחם עם שוקולד ובננה.

כנערה הייתי בתנועת הנוער העובד והלומד. יצאנו יחד לטיולים והיו לנו מדריכים שהעבירו לנו שיעורים והדרכות על אהבת ארץ ישראל.

עם אבי בים

תמונה 3

כנערה אהבתי לשמוע מוסיקה ישראלית, אלביס פרסלי וברברה סטרייסנד. רקדנו ריקודי עם, טוויסט, טנגו וריקודים סלונים. הזמרים הישראליים הידועים היו אריק איינשטיין, כוורת והביטלס. אהבתי להאזין למוסיקה קלאסית ומוסיקה רומנטית.

נהנינו לצאת לבתי קולנוע, מועדוני ריקודים ומוסיקה. היה לנו טלפון בבית וכדי לשוחח ולתאם פגישות היינו צריכים להיפגש.

הכרתי את בעלי דרך חברים ונולדו לנו שלושה ילדים ועשרה נכדים. כולם גרים בתל אביב והרצליה.

עם בעלי

תמונה 4

מתכון שהנכדים אוהבים

1.    שניצלים – אוהבים כשסבתא מכינה.

2.    עוף עם נקניקיות בתוך התנור, מתובל במרינדה של סויה, דבש, מלח, פלפל, פפריקה + קוביות נקניקיות. משאירים 24 שעות במקרר ולמחרת לפני שכל הילדים באים מכניסים לשעה וחצי בתנור.

חגיגת בת המצווה שלי

גרנו כבר ברמת גן, הייתי ילדה מקובלת ואהובה בכיתה והיה לנו בית מאוד צנוע, לא הייתה שם שום אפשרות לעשות מסיבה באולם. ההורים אמרו שיסדרו את הסלון כך שיספיק לכל ילדי הכיתה, ואימא שלי הכינה כל טוב שרק אפשר, חגגו לי בת מצווה מקסימה בתוך הדירה, החברים הקריאו ברכות מרגשות והביאו מתנות קטנות ויפות – ספרים, שרשראות. אני זוכרת את האירוע הזה כל החיים. אחרי האירוע ירדנו למטה לרקוד ריקודי עם.

הזוית האישית

יונתן הנכד המתעד: נהניתי מהמפגשים עם סבתא, הסיפורים שלה היו מעניינים.

מילון

אוניית המעפילים "גלילה"
אניית הנוסעים "גלילה", הביאה עולים ממחנות העקורים וממחנות המעפילים בקפריסין למדינת ישראל.

ציטוטים

”היינו מאושרים שאנחנו במדינת ישראל “

הקשר הרב דורי