מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות בתקופת הצנע – סבתא עדה וסבא רפי רגב

סבא רפי
סבתא עדה
סבא וסבתא מספרים לרומי על ילדות בתל אביב בשנות ה-50

שמי רומי, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבי וסבתי, עדה ורפי רגב, ומעלה את סיפורם אל מאגר המורשת של התכנית.

סבתא עדה נולדה בסוריה בשנת 1948, היא התגוררה בדמשק ועלתה לישראל בגיל שלוש. השם של ההורים של סבתא שלי מצד אבא גמליאל וחביבה מערבי. לסבתא יש שמונה אחים ששמותיהם: רחל, יפה, רפאל, איבון, לוריס, אלי, רמי ויהודה.

אימא של סבתא הייתה עקרת בית. אבא של סבתא היה עובד ברכבת ישראל וכאזרח עובד צה"ל, הם גרו בדירה עם חדר אחד שגרו בו 11 נפשות. את האוכל הם הכינו על פתיליה. כדי להתקלח, היו מחממים מים על הגז ומתקלחים במטבח. סבתא גרה בשכונה של צריפים בדרום תל אביב ליד מחלף לה גרדיה בתל אביב. הדיירים היו מעורבים, בשכונה יותר יהודים מערבים. הלבוש היה עובר בין האחים, בגדים ונעליים – רק בראש השנה ובפסח היו קונים נעליים חדשות ולא לכולם. במהלך השבוע סבתא הייתה מכינה סיר אחד גדול כל יום, את הקניות היו עושים בשוק לוינסקי. המאכל המשפחתי היה קובה.

סבא רפי (רגו'אן) נולד במצרים בשנת 1947, הוא התגורר באלכסנדיה ועלה לישראל בגיל שנתיים. שמות של ההורים של סבא: פלורה וסלח. לסבא שישה אחים, שמותיהם: רחל, מיכאל, חנה, כוכבה ושמעון.

כשעלו ההורים של סבא לישראל ממצרים, לא הייתה עבודה בישראל בשנת 1949. היה לאבא שלו דוכן פירות בשוק לוינסקי. הם גרו בבית בן שלושה חדרים, את האוכל היה מכינים על פרימוס, החימום נעשה בעזרת נפט. כדי לעשות כביסה היו מרתיחים מים על הפרימוס ועם סבון היו משפשפים את הבגדים.

השכונה של סבא הייתה בכפר שלם בתל אביב. המשחקים היו גולות גוגואים (הגרעין של המשמש), דוקים וקלאס. השכונה הייתה יהודית ובית הכנסת היה קרוב, אבל הוא היה של עדה שלא הכירו את סגנון התפילה. הבגדים היו פשוטים, לא היה כסף ועבודה בארץ ישראל.

בבית סבא שלי אכלו מאוד בחסכון, למשל בשר היו אוכלים אולי פעם בשבוע. קניות היו עושים בשוק בשכונת התקווה בדרום תל אביב. מאכל שעועית עם אורז היה נפוץ בבית, זה היה זול ומאוד משביע.

סבא וסבתא הכירו בארץ, נישאו יש להם שני ילדים וחמישה נכדים. כיום סבא וסבתא בפנסיה.

הזוית האישית

רומי הנכדה המתעדת: אני מאחלת לסבתא ולסבא שיהיו בריאים ושאני מאוד אוהבת אותם. התעניינתי ושמחתי לשמוע על הדברים שסיפרתם לי מן העבר.

מילון

פנסיה
גמלאות.

תקופת הצנע
מדיניות צנע הונהגה בישראל בין השנים 1949–1959, וזכתה לכינוי תקופת הצנע. מדיניות זו באה לידי ביטוי בעיקר בהגבלת הרכישה של מזון ומוצרי צריכה. בתחום המזון כל אזרח שובץ לחנות מכולת קבועה שבה קיבל את מוצרי המזון הבסיסיים על פי הקצבה קבועה, תמורת נקודות שהוקצבו לו בפנקס אישי לצורך זה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מאכל שעועית עם אורז היה נפוץ בבית של סבא בילדותו, זה היה זול ומאוד משביע“

הקשר הרב דורי