מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות בקיבוץ עין שמר – יוסף שמרי

סבא יוסי בילדותו
סבא יוסי כנער
על הווי הקיבוץ, האוכל, המנהגים והשותפות

שמי אלעד, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבי, יוסף שמרי, ומעלה את סיפורו אל מאגר המורשת של התכנית.

סבא יוסף שמרי נולד בחדרה בתאריך 27.10.1942. הוא נשוי, יש לו ארבעה ילדים ותשעה נכדים. בצבא הוא שירת ביחידה מיוחדת של משרד הבטחון, הוא השתתף במלחמת ששת הימים ומלחמת יום כיפור. סבא הוא בעל תואר ראשון בסטטיסטיקה וכלכלה, במקצועו הוא יועץ ניהולי. בעבר קיבל סבא פרס מאיגוד מנתחי המערכות על הצטיינות.

השם יוסי יוסף נבחר כדי לכבד את המנהיג יוסף סטלין. יוסי נולד בשנת 1942 בעת מלחמת העולם השנייה, בה רוסיה בהנהגת סטלין נלחמה בגרמניה הנאצית. שמות הוריו של סבא: מרים ואריה שמרי רייבה. שמות אחיו: אלישע ולאה. סבא רבא אריה עבד בפרדס התפוזים והיה משורר בשפת היידיש, סבתא רבתא מרים עבדה במחסן הבגדים של הקיבוץ בו גדלו הסבים שלי.

בית הילדים בקיבוץ

סבא רבא וסבתא רבתא שלי משני הצדדים עלו מפולין והקימו את קיבוץ עין שמר. שני הסבים שלי גדלו בבית הילדים בקיבוץ. זה היה בית גדול עם הרבה חדרים בו ישנו, אכלו, למדו, התקלחו ושיחקו הילדים. הילדים חולקו לקבוצות גילאים של כ- 15 ילדים בכל קבוצה שגרה בבית ילדים נפרד. כל הקבוצות היו חלק מחברת הילדים. כל הילדים התקלחו יחד במקלחת משותפת. הילדים גרו בבית הילדים. טיפלו בהם מטפלות וכל יום הם ביקרו את הוריהם בין ארבע לשמונה. אחר כך חזרו לישון בבית הילדים.

החיים בקיבוץ

הקיבוץ היה ירוק, היו בו הרבה מדשאות, בריכת שחיה ומגרש ספורט. חברי הקיבוץ היו נפגשים על המדשאות ובחדר האוכל, בו המבוגרים אכלו את ארוחותיהם, היו מקיימים גם ישיבות ומסיבות. בקיבוץ כולם היו יהודים אבל לא היה בית כנסת כי כולם היו חילוניים. בקיבוץ חגגו את כל החגים וציינו אותם עם הרבה שירים ריקודים וחיבור לחקלאות. לסבים שלי היתה ילדות נהדרת בקיבוץ.

לכל ילד בקיבוץ היו מעט בגדים שהיו שלו והבגדים של כולם היו מאוד דומים. בקיבוץ לבשו בגדים פשוטים: מכנסים וחולצה לכל ילדה היתה שמלה אחת לחגים. בכל חג פסח הילדים קיבלו בגדים וסנדלים חדשים ובחנוכה קיבלו נעליים חדשות. הבגדים כובסו במכבסה של הקיבוץ.

האוכל בקיבוץ

בקיבוץ היו שדות ופרדסים שם גידלו גידולים חקלאיים: תפוזים, תפוחים, כותנה, תירס וגן ירק. בקיבוץ היו גם רפת, לול ודיר. את רוב האוכל הקיבוץ יצר בעצמו מהחקלאות (פירות וירקות) והחיות (חלב, גבינות, ביצים, עופות). האוכל בושל במטבח הילדים שם אכלו ילדי הקיבוץ. למבוגרים היה חדר אוכל משלהם.

בקיבוץ אכלו חביתה גבינה וסלט בארוחת הבוקר. ארוחת הצהריים כללה עוף, בשר, קציצות, ודגים. בערב אכלו בעיקר מרק ופשטידות. ביום שישי היתה ארוחת ערב חגיגית שהיה בה מרק עוף צח עם שקדים ותבשיל עוף בתנור. בכל יום שבת בבוקר היתה עוגת שמרים וחלה מטוגנת.

הזוית האישית

סבא יוסי: אני מאחל לנכד שלי אלעד שישקיע בלימודים כהרגלי הלמידה. היה מהנה מאוד לעשות עם נכדי אלעד את פעילות הקשר הרב דורי ושהוא התעניין בסיפורי המשפחה. אני מאחל לך לעתיד שתצליח במה שאתה עושה בחיים, תלמד טוב ותהיה ילד טוב.

אלעד הנכד המתעד: היה לי מאוד מהנה לעשות איתך את פעילות הקשר הרב דורי. התעניינתי בסיפורי המשפחה משנים קודמות. כל סיפור עניין אותי, אלו היו סיפורים מאוד מעניינים שכל ילד צריך לשמוע. היה לי כיף לעשות איתך את הפעילות.

מילון

קיבוץ
קיבוץ הוא צורת התיישבות שיתופית ייחודית לציונות, ליישוב ולמדינת ישראל, המבוססת על שאיפת הציונות להתיישבות מחודשת בארץ ישראל ועל ערכים סוציאליסטיים – שוויון בין בני האדם ושיתוף כלכלי ורעיוני. הקיבוץ הוא בדרך כלל יישוב קטן המונה מספר מאות תושבים, ופרנסתו מחקלאות ומתעשייה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לסבים שלי הייתה ילדות נהדרת בקיבוץ“

הקשר הרב דורי