מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות בקיבוץ טירת צבי – אורנה לוי

אני וסבתא במפגש פתיחה בביה"ס
סבתא מכינה עוגה בביתה
הילדות בקיבוץ וגניבת האפיקומן

שמי כרמי, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי אורנה לוי, במסגרתה אני מתעדת סיפור מחייה של סבתי במאגר המורשת של התכנית.

סבתא אורנה נולדה בשנת 1960 בקיבוץ טירת צבי להורים שרה ובנימין. סבתא אורנה מספרת: "כשהייתי ילדה התגוררנו כל ילדי הקיבוץ בגן ובבית הילדים. שם התקלחנו, ישנו, ואכלנו ושם היו גם הבגדים שלנו. בבית של ההורים היינו בשעות אחר הצהרים, בארבע בערך. בשבע בערב הלכנו לאכול בחדר האוכל ארוחת ערב עם ההורים. אחר כך הם היו באים איתנו לגן ומשכיבים אותנו לישון שם.

לפעמים הייתי מתעוררת בלילה ומאוד רוצה את ההורים שלי, אז הייתי קמה מהמיטה יחפה, פותחת את הדלת של הגן ורצה בחושך עד לבית הוריי. ההורים שלי היו מקבלים אותי ממש יפה, הם לא כעסו עליי שבאתי ולא התרגזו. כשזה קרה בשעה מוקדמת, מישהו מהם היה מחזיר אותי לגן, משכיב אותי מחכה שאני ארדם ואז הם היו הולכים. היו גם פעמים שאני זוכרת שהשכיבו אותי לידם בבית ובבוקר מוקדם כשקמנו, אימא שלי כבר הייתה צריכה ללכת לעבודה. אמי עבדה באחד מבתי הילדים, היא הייתה לוקחת אותי ומחזירה אותי לשם. אני זוכרת שבתקופה זאת לפעמים פחדתי בלילה, אבל זה זכור לי כמשהו נעים וטוב ולא כמשהו מאיים ומפחיד".

המטבחון של סבתא רבתא שרה

התמונה צולמה במטבחון של הבית של סבתא רבתא שלי. הוא היה מאוד קטן, לכן פתחו את הארון וסבתא ישבה בתוכו ועזרה לאימא שלה להכין עוגה לשבת. בזמנים האלה לא היו מכשירי חשמל כמו היום, הכינו עוגה ביד ואפו אותה על גבי פתיליה, בהמשך היה סיר פלא מחובר לחשמל. רואים בתמונה שהכל היה פשוט, אך הצליחו לעשות את מה שהתאים למשפחה.

סבתא בילדותה אופה עוגה

תמונה 1

ליל סדר בקיבוץ

סבתא מספרת: "בשנות ה-60, כשהייתי ילדה, חגגנו את ליל הסדר בחדר האוכל בקיבוץ כל המשפחות ביחד, כולל כל האורחים שהגיעו. המקום היה מלא מפה לפה, ישבנו בשולחנות ארוכים בצפיפות גדולה. עורך הסדר היה יושב עם משפחתו בשולחן מוגבה ומנהל את כל הסדר. הילדים גם היו מאוד שותפים. הם השתתפו בהצגה על יציאת מצרים ושרו שירים. גניבת האפיקומן מעורך הסדר העסיקה מאוד את הילדים. הכיתה שבחרה מה לבקש מעורך הסדר הייתה שולחת נציג שיגיד מה הם מבקשים לכל הקיבוץ, היו קוראים לגזבר להתייעץ אתו אם יוכלו לממש את המתנה שביקשו.

הזוית האישית

סבתא אורנה: היה לי מרגש לבא ולספר לכרמי סיפורי ילדות שלי ולראות את כל ההשקעה שהכנתם עבורינו, להיפגש לזמן איכותי לשנינו.

הנכד כרמי: לי היה מאוד כיף ומעניין לעבוד עם סבתא ולהכיר את הסיפורים שלה.

מילון

פתיליה
פתילייה היא כירה ניידת, הבנויה ממכל דלק נוזלי, בו טבולה פתילה ומעליו מסגרת מתכת. בישראל של תקופת היישוב ובשנותיה הראשונות של המדינה נמצאו פתיליות בכל בית.

ציטוטים

”כשהייתי ילדה, התגוררנו כל ילדי הקיבוץ בגן ובבית הילדים. שם התקלחנו, ישנו, ואכלנו ושם היו גם הבגדים שלנו“

”הכיתה שבחרה מה לבקש מעורך הסדר עבור האפיקומן הייתה שולחת נציג שיגיד מה הם מבקשים לכל הקיבוץ ואז היו קוראים לגזבר להתייעץ אתו אם יוכלו לממש את המתנה שביקשו“

הקשר הרב דורי