מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות במשפחה יהודית בדרבנט

אני וסבתי כיום
סבתי בעבר
על הילדות והמשפחה של סבתא אירנה

סבתא אירנה מספרת על ילדותה בשנים שאחרי המלחמה: "הוריי סיפרו במשך השנים על החיים הקשים שעברו עליהם בזמן מלחמת העולם השניה, על הזוועות, על המראות, על הרעב ועל הסבל. זאת הייתה הסיבה שהחליטו לקרוא לי בשם אירנה. משמעות השם אירנה בא מהשפה היוונית והוא מסמל שלווה. הכמיהה לשלווה ולרוגע הייתה כל כך חזקה שהם בחרו לקרוא לי בשם זה. נולדתי ברוסיה, הסביבה שבה גדלתי הייתה ברפובליקה קטנה ששמה דגיסטן, בעיר דרבנט.

בילדותי

תמונה 1

גרנו בשכונת יהודים, את הקניות ערכנו במכולת שכונתית ובשווקים והאוכל היה אוכל רגיל, יותר פשוט מהיום. בנוסף לכך הייתה לנו גינה בה גידלנו  ירקות פירות ועשבי תיבול וזה היה מאוד נחמד לצרוך אותם ישר מהגינה.

בביתי היו שישה חדרים: המטבח, המקלחת וחדר הכביסה היו משותפים ומוקמו מחוץ לבניין. אני זוכרת כילדה שהיינו משחקים בתוך הבית ולא היינו מרבים בלשחק מחוץ לבית.

משפחתה של סבתא

המשפחה של סבתי כללה את הורי סבתי אידה וחנניה מורדכייב והילדים: אירנה מיכאל וארכדיה.

משפחה יהודית טיפוסית באותם הזמנים, למרות כל הקשיים המשפחה שמרה על המסורת היהודית וכל המשפחה שרדה את מלחמת העולם השנייה.

כמו שסבתי מרבה להגיד :"אין דבר העומד בפני הרצון", היא סיפרה על הרבה מקרים שבהם מאוד רצתה להשיג משהו, עבדה קשה להשגתו ולבסוף הצליחה להשיג. אחת מהמטרות האלה הייתה העלייה לארץ ישראל.

הזוית האישית

אירנה: שמחתי לבלות זמן איכות עם נכדתי ולספר לה קצת מעבר על משפחתנו ועל החיים שאחרי המלחמה והכמיהה לעלות ארצה. מקווה שיהיו עבודות נוספות כמו זו כי אני מרגישה שזה פיתח בינינו שיח בנושאים רבים.

ליהיא: המשימה גרמה לי להתעניין יותר לעומק ולחקור את שורשיי השיחות עם סבתי היו כל כך מרגשות וחייבת לציין גם טעימות מאוד. שמעתי ממנה הרבה חידושים על מצבם בזמן ואחרי המלחמה. אני בטוחה שהמשימה הזאת היא פתיחה לעוד הרבה שיחות מרגשות עם סבתי האהובה.

מילון

שוק
מקום פיזי המשמש למסחר, בעיקר במוצרי מזון אך גם במוצרים אחרים.

ציטוטים

”אין דבר העומד בפני הרצון“

הקשר הרב דורי