מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות במקנס והעלייה לישראל – חיים אמסלם

איתי עם סבה חיים אמסלם
פעילות קבוצתית במסגרת התכנית
משפחתו של סבא עלתה לישראל על אף החששות, והתמקמה בארץ לתפארת

שמי איתי, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבא שלי, חיים אמסלם, ומעלה את סיפורו אל מאגר המורשת של התכנית.

שם משפחתו של סבא – אמסלם – נוצר מהמילה -עם שלם. סבא שלי נולד במרוקו בתאריך 00.00.1950. הוא נולד ללא תאריך לידה רשום, אך הוא סבור שנולד בתחילת אפריל לפני חג הפסח, אין לסבא תאריך לידה מדוייק כי בזמנו לא ניהלו רישומים בכל מקום וגם מכיוון שפעם לא היו רושמים תאריכי לידה כי שרובם של הילדים נולדו בבית.

ילדות

סבי ומשפחתו נולדו וגדלו במרוקו בעיר מקנס במשפחה מרובת ילדים ולו 11 אחים ואחיות. הם גדלו בבית גדול ומכובד, היו להם עוזרים ומשרתים והוא מספר על ילדות קסומה ומהנה. למרות זאת היו ישנים ביחד כולם ומגובשים מאד, משתוללים יחד בחוץ – לא הייתה טלוויזיה. הם הלכו לבית ספר יהודי ושם היו מקבלים ארוחת צהרים בחדר האוכל. הייתה להם ילדות טובה ומאושרת רצופה בחוויות שמחות וטיולים. המשפחה הייתה משפחה מסורתית והחלום היחיד היה לבוא לארץ ישראל.

סבי ומשפחתו עלו לארץ בשנת 1963 לאחר בר המצווה של סבא שלי. היו להם חששות רבים לעזוב את הכול ולעלות לארץ בלי לדעת שפה ותרבות. בזמן שהגיעו לארץ, נלחמו שלא יושיבו אותם בצפון או בדרום הרחוק והם נלחמו להיות במרכז הארץ. לאחר מכן הוחלט להושיבם בחולון במעברה (היו אלו צריפים חזקים וגגות פח), הם חיו שם כחודש ימים. לאט לאט התמקמו, נרשמו לבית ספר, למדו עברית והפכו לישראלים לכל דבר. לאחר תקופה רכשו בית בחולון שקיים עד היום.

שירות צבאי

כאשר סבא שלי התגייס, הפך למוביל תחמושת, במסגרת תפקידו הביא פצצות לבסיסים צבאיים בכל הארץ. סבא השתתף במלחמת יום הכיפורים, מלחמת שלום הגליל ובמלחמת לבנון הראשונה ולא חזר הביתה מעל 90 ימים. עם הזמן יצא לקצונה והיה בקבע עד שנת 1990. בתחילת השירות הצבאי סבא שלי התחתן ובגלל שהוא היה בקבע, הם חיו לרוב באזור רפיח בסיני שהיו שייכים אז לישראל.

מקצוע ועיסוק

לאחר השחרור מהצבא לסבא ומשפחתו היו חממות לגידול ירקות ולימים הפך לירקן. כידוע, ריכוז תוצרת חקלאית מתרכזת רובה בשוק הסיטונאי שם לסבא שלי היה חנות. סבא שלי ירקן והיו לו חנויות במרכז הארץ.

כיום בשל גילו המבוגר כבר סגר את החנויות, והוא קניין של רשתות גדולות, עבודתו נעשית בעיקר בשעות הלילה.

היכרות ונשואים

לאחר שסבא שלי ומשפחתו עברו לדירה בחולון לאחר שפונו מהמעברות, הפך סבא לשכן של סבתא שלי מבלי להכיר אותה. לימים הפכו לזוג וחיים באושר עד היום.

הזוית האישית

איתי מרציאנו השתתפה עם סבה חיים אמסלם בתכנית הקשר הרב דורי ושמעה את סיפורו מילדות במרוקו, עלייה לישראל והמשך חייו בארץ.

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50 של המאה ה-20. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה

מקנס
מֶקְנֶס או מכּנס (בערבית: مكناس; בברברית: ⴰⵎⴽⵏⴰⵙ; בצרפתית: Meknès; בספרדית: Mequinez; העיר נקראת לעיתים בעברית, על פי שמה הערבי, מכּנאס) היא עיר בצפון מרוקו ובירת מחוז מקנס תאפילאלת. העיר שוכנת בגובה של כ-560 מטר מעל פני הים, ובמרחק של כ-120 ק"מ מזרחית מהבירה רבאט. בעיר התגוררו 576,152 איש בשנת 2008 ובאזור האורבאני מתגוררים כ-950,000 איש.

ציטוטים

”שם המשפחה אמסלם נוצר מהמילה עם שלם“

הקשר הרב דורי