מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדה שאהבה ללכת לגן הילדים

אני וסבתא במסגרת תכנית הקשר הרב דורי
סבתא וחברתה חנהל'ה
השכנות הטובה והעזרה לזולת בשנות ה-50

שמי מרגלית דקל. אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדי בן, יחד אנו מעלים סיפור מחיי אל מאגר המורשת של התכנית במוזיאון אנו.

הסיפור שבחרתי לספר הוא אודות השכנות הטובה והעזרה לזולת בשנות ה-50, במהלכן גדלתי:

בשנת 1957 הייתי ילדה בת ארבע וגרתי בשכונה בחדרה. כל השכנים שם היו ניצולי שואה מפולין, הונגריה ורומניה. רשמו את חלק מהילדים בשכונה לגן הילדים שהיה בקצה הרחוב, לי לא התאפשר להיות בגן כי בשנת ה-50 אנשים שעלו לארץ – לא לכולם היה כסף לרשום את ילדיהם לגן הילדים. המצב הכלכלי בארץ היה קשה, לכן לא רשמו אותי לגן הילדים.

כל היום הייתי עצובה ורציתי ללכת לגן כמו כל החברות שלי בשכונה. הייתה לי שכנה בשם חנהל'ה שהייתה בגילי, היא לא רצתה ללכת לגן הילדים אם אני לא אבוא גם לגן הילדים. היא מאוד אהבה אותי. ההורים שלה היו אנשים טובים, הם היו ניצולי שואה מרומניה. ההורים של חנהל'ה אמרו לי שאני אלך לגן ושהם ישלמו עליי כדי שחנהל'ה, הילדה שלהם, תלך לגן הילדים.

כך יצא שההורים של חנלהה' רשמו אותי לגן הילדים וזה היה הזיכרון הכי טוב בחיים שלי. עד היופ אני זוכרת את הגן כמקום המהנה ביותר שהייתי בו. עד היום אני וחנהל'ה חברות. היה לי כיף בגן ואהבתי את הגן והגננת.

סבתא מרגלית וחברתה חנהל'ה 

תמונה 1

המסר של סבתא לדור העתיד: תתנהלו בפשטות, צריך להיות אדם צנוע שלא משוויץ.

הזוית האישית

בן הנכד המתעד: העבודה ביחד הייתה כיפיית ומגבשת. אהבתי לעבוד יחד עם סבתא שלי. אנחנו מאחלים אחד לשני תמיד להישאר בריאים.

מילון

תקופת הצנע
מדיניות הקיצוב הייתה מדיניות כלכלית שהנהיגה מדינת ישראל בין השנים 1949–1959, וזכתה לכינוי תקופת הצנע, ביטוי הבא לתאר תקופת צמצום במזון. מדיניות זו באה לידי ביטוי בעיקר בהגבלת הרכישה של מזון ומוצרי צריכה. בתחום המזון כל אזרח שובץ לחנות מכולת קבועה שבה קיבל את מוצרי המזון הבסיסיים על פי הקצבה קבועה, תמורת נקודות שהוקצבו לו בפנקס אישי לצורך זה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תנוע למים לזרום והם ימצאו את מקומם“

”כל העולם כולו גשר צר מאוד והעיקר לא לפחד כלל“

הקשר הרב דורי