מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדה המפונקת

אני וסבתא רבתא רחל בבת מצווה של אחותי
סבתא רבתא רחל וסבא רבא יהודה בחתונה שלהם
היכן למדה סבתא להכין שיעורי בית לבד

כשסבתא רחל הייתה קטנה, לפני שהתחילה השואה, היא הייתה מאוד מאוד מפונקת: הייתה לה מטפלת ושמה שפריצע שהייתה מלבישה אותה, מאכילה אותה, ומביאה אותה לבית הספר, בגלל שההורים שלה עבדו כל היום. בבקרים היא למדה בבית ספר ממלכתי, ובצהרים למדה ב"בית יעקב".

יום אחד המורה שלה (היא הייתה בכיתה א') נתנה מטלה לשיעורי בית וסבתא רחל לא הבינה אותה. יום למחרת, כשהיא הגיעה לבית הספר, היא ראתה שלכולם יש פסלים עשויים מחמר חוץ ממנה. היא הבינה שאלו היו שיעורי הבית שהמורה שלה הביאה להם ביום לפני. שפרינצע הלכה מיד, השיגה חמר, הכינה פסלים מהחמר והביאה אותם לסבתא רחל. סבתא רחל כל כך שמחה.

כמה שנים לאחר מכן, כשהתחילה השואה במסגרת מלחה"ע השנייה, המשפחה של סבתא רחל ברחה מהבית שלהם לסיביר, והיה לה מאוד קשה. במיוחד כי לא היה לה את שפריצע המטפלת שלה. סבתא רחל הייתה צריכה ללמוד איך להתמודד לבד בלי שפריצע.

היא הייתה תלמידה בבית הספר בסיביר, ולמדה לעשות שיעורי בית לגמרי לבד.

סבתא רבתא רחל והוריה מיד לפני השואה. בתמונה מופיעים עוד בני משפחה

תמונה 1

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בבית הספר שבטי ישראל במודיעין-מכבים-רעות, התשפ"ב 2022, בהנחיית המורה המובילה תמר רון.

מילון

השואה
השואה הייתה שורת מעשי רצח עם ורדיפות אנטישמיות מתוכננות ומאורגנות, שבוצעו כנגד העם היהודי החל מעליית הנאצים לשלטון בגרמניה בתחילת 1933, ובמהלך מלחמת העולם השנייה ועד כניעת גרמניה הנאצית במאי 1945. פשעים אלו נחשבים עד היום לרצח העם מהגדולים בהיסטוריה האנושית. פשעים אלו בוצעו על ידי גרמניה הנאצית בהנהגתו של אדולף היטלר, חברי ותומכי הנאצים, עוזריהם, משתפי פעולה ושלטונות בעלי בריתה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא רחל הייתה צריכה ללמוד איך להתמודד לבד עם מטלות בלי עזרתה של שפריצע“

הקשר הרב דורי