מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדה הכי יפה שסבא ראה אי פעם מימיו

אייל עם סבתו חנה עמר בבר המצווה
חנה עמר בצעירותה
העלייה ממרוקו לישראל והילדות בנווה ימין

שמי אייל איטה, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי ובחרתי לתעד את סיפורה של סבתי, חנה עמר. סבתא חנה נולדה במרוקו, בשנת 1946 לבית משפחת מויאל, היא עלתה לישראל עם משפחתה בשנת 1952, כשהייתה ילדה בת שש.

זיכרון ילדות של סבתא הוא בעיקר מעלייתה לארץ באונייה עם הוריה כאשר הייתה בגיל שש. כשהם הגיעו ארצה, הם התיישבו במושב נווה ימין,הנמצא בדרום השרון קרוב לפתח תקווה. במושב היה משק גדול של בעלי חיים, ולולי תרנגולות.

סבתא זוכרת את התאקלמותה בבית ספר יסודי במושב, שלווה בקושי רב, מאחר והיא לא דיברה בשפה העברית. היא הייתה צריכה ללמוד הכל מהתחלה, לבדה, ללא עזרה, מאחר וגם הוריה ואחיה לא דיברו את השפה  העברית. למרות הקושי הרב, הצליחה סבתא להשתלב ולעזור לאמה בכל הקשור לקניות ועזרה בבית, כי אחיה הגדולים עבדו עד השעות המאוחרות ועזרו בפרנסת המשפחה. זיכרונה מהמושב מלווה אותה עד היום והיא מספרת לכולנו תמיד, עד כמה אהבה לגדול ולגור במושב זה ואף הייתה מוכנה לחזור לימים אלו.

סבתי, כמו שסבא אמר: "הילדה הכי יפה שראה אי פעם מימיו"

תמונה 1

 

מפגש ההיכרות של סבתא חנה עם סבא משה ז״ל

כאשר סבתא הייתה בת 16 סבא היה כבן 20, חייל בצה״ל. סבי וסבתי התגוררו באותו יישוב בו נפגשו לראשונה, כאשר סבתא באה לחפש את אמה בבית סבי. אמהותיהן היו חברות והיכירו מאותה מדינה, ממרוקו, ממנה עלו לישראל. כשסבתי באה לחפש את אימא שלה בבית חברתה, סבי פתח את הדלת וראה לראשונה, כפי שסבתא מתארת, את הילדה הכי יפה שראה אי פעם מימיו. סבתי הציגה את עצמה ושאלה אם אמה נמצאת? סבי ענה לה שהוא לבד והיא לא כאן, סבתא הודתה לו והלכה.

כשחזרה אמו של סבא הביתה, הוא סיפר את אשר קרה ושהוא מאוד רוצה להכיר את הנערה שביקרה בביתו. סבי פנה לחברה של אחותו וביקש ממנה להביא איתה את סבתא לקולנוע כדי להכירה. בתחילה סבתא סירבה, מפאת גילה הצעיר, אולם לבסוף הם קנו כרטיסים לסרט והיא הלכה יחד עם החברות לראות את הסרט. כשהבינה מחברותיה, בדרכן לסרט, מיהו סבא, היא התרגשה מאוד לפגוש אותו.

סבי וסבתי ביום נישואיהם

תמונה 2

סבתא הגיעה והכירה את סבא ולאחר שיחתם והבילוי המשותף בקולנוע, הודיעה לו סבתא, שאם הוא מעוניין להמשיך ולהיפגש איתה, הוא מחוייב לבוא עם הוריו להוריה ולקבל את הסכמתם, כי כך היה נהוג אז. למחרת היום כך היה, סבא הגיע יחד עם הוריו ואחותו הגדולה לבית הוריה של סבתי ואכן הם ביקשו את הסכמתם, שסבא משה ייפגש עם סבתא וישמור עליה. הוריה של סבתי נתנו את הסכמתם. כך התחילה החברות של סבא וסבתא שהתאהבו והתחתנו וזכו להקים בית ומשפחה, ילדים, נכדים ונינים, וכמובן שסבא תמיד דאג לשמור, לאהוב ולהגן על סבתא במשך 56 שנה.

 סבי וסבתי בצעירותם 

תמונה 3

 

סרטון בו אייל מראיין את סבתא חנה

הזוית האישית

הנכד אייל: אני מכל הנכדים הכי קרוב לסבתא. התגוררתי וגדלתי אצלה, בנוסף, אנו היחידים שגרים בקרבתה. בשבילי סבתא וסבא הם בדיוק כמו הוריי, מפנקים, עוזרים ותומכים בי. לאחר שסבי נפטר הקשר ביני לבין סבתא עוד יותר התהדק. אני מרבה לבקרה, לישון אצלה יותר ולעזור בכל מה שאפשר. אני מחובר לסבתא כמו שאני מחובר לאימא ואבקש מסבתא באופן חופשי עזרה בדיוק כמו שאפנה לאמי ללא  הבדל.

אני בשביל סבתא יותר מנכד. האהבה, הפינוקים והחיבוקים שהיא מרעיפה, הם ללא סוף וללא תנאי. תמיד תעזור בכל מה שאפשר ותייעץ בהכל. בזכות תכנית הקשר הרב דורי, זכיתי לשמוע את הסיפורים שלה, מה שנכדים אחרים אינם יודעים. גאווה להיות הנכד של סבתא חנה ומאחל לה בריאות איתנה, אריכות ימים ושתזכה להיות בשמחות שלי.

מילון

אֶמְפַּתְיָה
אמפתיה היא היכולת לזהות את מצבו הנפשי של האחר ולהבין אותו. בתהליך האמפתיה ברוב המצבים אצל האדם המתבונן מתפתחים סוגי רגשות כמו רגישות, דאגה ואכפתיות כלפי האחר.

אֶמְפַּתְיָה
אמפתיה היא היכולת לזהות את מצבו הנפשי של האחר ולהבין אותו. בתהליך האמפתיה ברוב המצבים אצל האדם המתבונן מתפתחים סוגי רגשות כמו רגישות, דאגה ואכפתיות כלפי האחר.

ציטוטים

”"בכל דבר יש יופי, אבל לא כל אחד יכול לראות זאת" - קונפציוס“

הקשר הרב דורי