מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היכן סבתא בלה גדלה ברוסיה?

אני והגמלים ברקע
סבתא שלי כיום
השינוי בחיים בישראל

קוראים לי בלה. נולדתי ברוסיה באוגוסט 1954. גדלתי בעיר בסלן. חיינו בבית של ארבעה חדרים עם אחי, אחותי וההורים.

ברוסיה אחותי הייתה מבשלת והאוכל שלה ממש טעים, היא מאד שמחה כשאכלתי את האוכל שלה. את השם בלה בחרה אימא שלי ואני חושבת שהשם הזה הוא יפה. כשהייתי ילדה אהבתי לשחק בסלקי שהוא משחק קלפים. למדתי בבית הספר ברוסיה: רוסית ,מדעים, וחשבון. למדתי הרבה דברים חשובים ועכשיו הדברים האלה עוזרים לי.

בשנת 1998 כשהייתי בת 20 עליתי לישראל עם אימא שלי. דיברתי אז רק רוסית ובהמשך למדתי קצת בעברית. כשקשה לי בעברית, אני נעזרת בנכד שלי דוד. לא הלכתי לצבא. יש לי עדיין קושי בעברית אז כולם עוזרים לי.

העשרה: העיר בסלאן, רוסיה 

בסלאן (רוסית: Беслан; אוסטית: Беслæн) היא עיר הממוקמת ברפובליקה של צפון אוסטיה – אלניה של רוסיה ומהווה את המרכז המנהלי של מחוז פרבוברז'ני (כלומר המחוז שנמצא בגדה הימנית של הנהר). בשנת 2010, חיו בעיר כ-36,728 אנשים, דבר שעושה את בסלאן לעיר השלישית בגודלה ברפובליקה של צפון אוסטיה – אלניה, אחרי ולידיקווקז ומוזדוק. העיר ממוקמת כ-15 קילומטרים צפונית לוולדיקווקז. בסלאן מהווה צומת רכבות חשוב, היא נמצאת על הקו בין העיר רוסטוב על הדון לבין העיר באקו. בעיר זו מתחיל גם הקו שמגיע לוולדיקווקז. זו עיר תעשייתית-חקלאית שנוסדה ב-1940, המהווה בעצם את המרכז התעשייתי לכל הערים שמסביבה. ב-1 בספטמבר 2004, בית הספר המקומי של בסלאן, 'בית הספר מספר אחת', הותקף בידי מורדים צ'צ'נים, אירוע הידוע כמשבר בני הערובה בבסלאן. המצור הסתיים ב-3 בספטמבר, בחילופי אש קשים בין הטרוריסטים לבין כוחות הביטחון. התוצאות היו טרגיות – ונהרגו מאות אזרחים חפים מפשע, ביניהם ילדים רבים." (ויקיפדיה)

הזוית האישית

סבתא: למרות הקושי בעברית ישבתי עם דוד והיה חשוב לי לספר לו על חיי בעבר.

דוד: אני מאד אוהב את סבתא והיה חשוב לי לדבר איתה.

מילון

סלקי
משחק קלפים שהגיע מרוסיה.

משבר בני הערובה בבסלאן
משבר בני הערובה בבסלאן (מוכר בתקשורת גם כטבח בבסלאן וכמצור על בית הספר בבסלאן) הוא אירוע חטיפה שהחל כאשר טרוריסטים צ'צ'נים חמושים לקחו מאות ילדי בית ספר ומבוגרים כבני ערובה ב-1 בספטמבר 2004, בבית ספר מספר אחת בעיר הרוסית בסלאן שבצפון אוסטיה - אלניה. ב-3 בספטמבר 2004, ביום החטיפה השלישי, פרצו חילופי יריות בין החוטפים לבין כוחות הביטחון הרוסיים. לפי הנתונים הרשמיים, 385 אזרחים נרצחו, 186 מהם הם ילדים, ועוד מאות נפצעו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אתה חמוד" - ככה סבתא אומרת לי..“

” כשקשה לי בעברית, אני נעזרת בנכד שלי, דוד“

הקשר הרב דורי