מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היינו כחולמים – סיפורה של סבתא פנינה אזוגי

נגה וסבתא פנינה
סבתא פנינה בת שלוש עם אימה רבקה
סיפורה של סבתא פנינה אזוגי

שמי פנינה ושם משפחתי הראשון הוא בירדוגו. לבעלי קוראים יקותיאל לבית אזוגי. נולדתי בשנת 1949 במקנס שבמרוקו. אבא שלי, הרב רפאל בירדוגו זצ"ל כיהן בעיר הזו בתור אב בית דין, בבית דין רבני של שלושה. העיר מקנס הייתה ידועה מאוד בקהילה היהודית החזקה והדתית שלה שמנתה בתקופת ילדותי כ-25,000 איש.

עליתי לארץ בשנת 1968 עם תעודת בגרות צרפתית ותואר באנגלית מלונדון, המשכתי את לימודיי באוניברסיטת בר אילן עד שנת 1972 שנה שבה סיימתי את לימודי ה-B.A. התחלתי לעבוד כמורה לאנגלית בקריות שליד חיפה. צריך לציין שבשנים אלו גם התחתנתי עם יקותיאל וילדנו 4 ילדים- שלי, רונן, אריאל ורפאל.

אילן המשפחה

תמונה 1

אבא, הרב רפאל בירדוגו, אסף את החומר במשך שנים וערך אותו ביד. לאחר מכן, מסר אותו לעורך מקצועי שחילק את האילן ל-3 ענפים, א' , ב' וג'. אני שייכת לענף ב . כמובן שילדיי נושאים את שם משפחתו של בעלי- אזוגי ולכן, לא מופיעים על האילן.

ענף א' מעץ השורשים

תמונה 2

ענף ב' מעץ המשפחה

תמונה 3

החלום של ההורים שלי מתבטא לראשונה בשמי – פנינה. אמנם בחרו לי אותו הוריי, אבל הוא מבטא את החזרה מהגלות לקוממיות ארץ ישראל. לסבתא שלי קראו "פרלה" שזה שם גלותי שמקורו בספרדית ומשמעותו – אבן יקרה. כשנולדתי אבא פנה לרב שלו, הרב הגאון יצחק סבאג זצ"ל ושאל איך להנציח את סבתא וגם לחגוג את עצמאותה הראשונה של ארץ ישראל. לרב הייתה תשובה מיידית והחלטית – פנינה, שזה תרגום של פרלה וגם אזכור של דמות בתנ"ך.

בהמשך ב"ה מימשנו את החלום ועלינו כולנו לארץ הקודש.

הזוית האישית

סבתא פנינה: "נגה, אני מאחלת לך הגשמת חלומות וגם פתיחות וקבלת חלומות שלא מתגשמים. התכנית הביאה לקשר אישי עמוק יותר עם נגה והביאה איתה המון חיבוקים. בכל פעם שהגענו ודיברנו על נקודה חביבה בסיפור קיבלתי ממנה חיבוק חם"

הנכדה נגה: "תודה בה שהיית איתי בתכנית. אני אוהבת אותך. מאחלת לך שתמשיכי להיות סבתא כזאת כיפית"

מילון

חזון
חלום

ציטוטים

”החלום של ההורים שלי מתבטא לראשונה בשמי - פנינה“

הקשר הרב דורי