מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היופי שבזמן

אפרים, זאב סבתא אילנה ליד עץ חג המולד.
סבתי עם דודתה
סיפורה של אילנה, הסבתא המושלמת

 סבתי  לודמילה מוטולה, נקראת על שם אח של סבתא ציפורה, ששמו היה ליפא, שם המשפחה שונה מניימן למוטולה. המשמעות של שם המשפחה ניימן הוא איש חדש, (ניו-מן).

סבתי נולדה ב1951 במיזוץ' שבאוקראונה ועלתה לארץ בשנת 1959.

סבתי הייתה הבת הבכורה במשפחה והיא קיבלה אחריות רבה ודאגה לכולם. כל האחים זכו לאותו יחס מההורים, לסבתי אח בשם זאב ואחות בשם בלה אשר נולדה בארץ.

סבתא סיפרה לי שכשהייתה צעירה, הם נהגו לשחק במשחקי חוץ שונים: שבעה דגים, חמש אבנים, קפיצה בחבל, תופסת, מחבואים, גומי וקלאס. הם שיחקו בנים ובנות יחדיו בחוץ, בשכונה. סבתי וסבי מכירים את המשחקים, ומשחקים איתנו במשחקי קופסא: רמי, פיקולו, ומלחמה.

סבי וסבתי הכירו בעכו. יצחק סבי למד בקורס חובלים וסבתי עבדה במרפאה. הם התחתנו בשנת 1971, סבתי היתה בת עשרים ושלוש וסבי איציק בן עשרים וחמש. החתונה הייתה בתל אביב באולמי "לחיים", הייתה היכרות בין ההורים ולאחר מכן התקיימה החתונה.

נולדו להם בן ובת שמוליק ואדווה ויש להם ארבעה נכדים, הנכדים באים "יום כן ויום גם כן"

סבתי אוהבת לטייל בעולם, היא ביקרה במדינות הבאות – יפן, סין (אהבתי מאוד לטייל על החומה בסין), טורקיה, אוקראינה, קפריסין, יוון, גאורגיה, פולין, מרוקו, קובה,אוקריינה (עם זאב וסבתא פולה, פאלוינה ז"ל, למיזוץ' לעיירה שנולדנו וגדלנו בה, ליד לבוב).סבי היה רב חובל ובזכות כך הם יצאו להפלגות רבות סביב העולם.

בכל יום שישי בכניסת השבת סבתא מדליקה נרות ומברכת את המשפחה בכל טוב, בשמחה ובאושר.

אילנה, סבתי בתור ילדה עם זאב, אחיה, ופימה (אפרים) (חבר של המשפחה) ליד עץ חג המולד בגן.

תמונה 1

 

התמונה צולמה על גשר בקלוצקו, פולין עם דודה של סבתי, אילנה

 

התמונה צולמה בנהלל, 1966, בחורף עם חבר לכיתה של סבתא

 

הזווית האישית

הסבתא לודמילה, והנכד עוז השתתפו בתוכנית "הקשר הרב דורי" בבית ספר אפק בתשפ"ג – 2023

מילון

קלוצקו
קלודצקו היא עיירה בצפון-מזרח פרובינציית שלזיה תחתית שבדרום-מערב פולין. קלודצקו שוכנת במחוז קלודצקו. היא משמשת כמרכז מסחרי ראשי וכן צומת תחבורה ותיירות חשובה באזור. יש שמכנים אותה "פראג הקטנה". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתי הייתה הבת הבכורה במשפחה והיא קיבלה אחריות רבה ודאגה לכולם“

הקשר הרב דורי