מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היונים של סבא רפאל

יונים
סבא בצעירותו
יום כיפור המיוחד של סבא

לסבא שלי קוראים רפאל מזרחי, הוא נולד  בשנת 1954 בחיפה.

סבא שלי הוא דור שביעי בארץ. דור שביעי! מרבית הסבים שאני מכיר הם עולים, ומדהים אותי לחשוב כמה דורות אחורה המשפחה שלנו כבר הייתה בארץ ישראל. המשפחה שלו התיישבה בעיר שפרעם ב 1892. בשנת 1948 העתיקה המשפחה את מקום מגוריה לחיפה. סבי נולד וגדל בחיפה בשכונת העיר התחתית. שכונה מעורבת של משפחות יהודיות וערביות, אשר חיו יחד בשכנות טובה. סבי דובר ערבית שוטפת בשל כך.

ההורים של סבי גרו בבית ערבי גדול שהייתה בו עלית גג ענקית, בה  אבא שלו גידל עשרות יונים במגוון צבעים. עליית הגג דרשה התעסקות ותחזוקה רבה, וכל המשפחה נרתמה לטיפול ביונים שהיו ממש אטרקציה עבור כולם.

כל יום, כשסבא רבא שלי חזר מהעבודה הוא היה נותן ליונים אוכל ומים, היונים היו ממתינות לו על השולחן בחצר בשעה קבועה, והיה מדהים לראות את הקשר החזק בניהם ואת הצפייה שלהן לקראתו.

מדי יום כיפור, סבא רבא שלי ואחים של סבא שלי, נהגו ללכת לבית הכנסת בשכונת מגוריהם. בית הכנסת נקראה בשם 'היכל התפילה' אליה הגיעו אנשי השכונה. באותו יום כיפור קרה מקרה נדיר, למיטב זיכרונו של סבי מדובר בשנת 1960 כשסבי היה בן שש. עשרות היונים של סבא רבא שלי יצאו מעליית הגג ועפו לצידו של סבא רבא לבית הכנסת, עפו לצידו לאורך כל הרחוב, ליווי אותו בהליכה לבית הכנסת, וישבו על ההיכל בבית הכנסת במהלך כל התפילה. כשסיימו את התפילה ליוו אותו הביתה כל היונים.

האנשים בשכונה באו לראות את המחזה הנדיר והיפיפה,  ומאז הם קראו לו דוד איש היונים. הסיפור הזה על אירועי יום הכיפורים היו אנקדוטה משפחתית שכולם הכירו, ובני המשפחה סיפרו אותו בכל הזדמנות, בהתלהבות רבה לכל מי שרק רצה לשמוע. הקשר המיוחד של סבי והיונים נמשך שנים רבות, עד שהמשפחה עברה ליוקנעם בשנת 1992.

הזווית האישית

סבא רפאל מזרחי והנכד הראל פרץ השתתפו בתוכנית הקשר הרב דורי בתיכון אזורי מגידו בתשפ"ג 2023, ותיעדו את סיפורו של סבא רפאל, שבחר לספר את סיפורן המיוחד של היונים.

מילון

אנקדוטה
סיפור קצרצר שבא להמחיש היבט כלשהו בתיאורה של אישיות או בתיאור של מאורע היסטורי. האנקדוטה עוסקת בפרטים שוליים של האישיות או המאורע, אך יש בה כדי להאיר פרטים מהותיים יותר, ובפרט להוסיף עניין בתיאורן של עובדות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בעלי חיים הם חברים" אהבתו של סבי לבעלי חיים הייתה גדולה והוא נהג לגדל אותם בביתו“

הקשר הרב דורי