מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היומן של סבתא שלומית

סבתא שלומית בעלת היומן
היומן שקיבלה וכתבה בו את קורות חייה
היומן של שולמית הירשברג שמתאר את סיפור חייה

שמי הוא רותי זיידמן אני בת שישים ושבע, נולדתי ב – 16.9.1955בישראל בעיר חיפה.

היום אני גרה ב קריית מוצקין. היו לי שני הורים ושניהם נפטרו ואח שעדיין בחיים, וגר בארה"ב. במשפחה הגרעינית שלי היום, בעלי ושני בנים ושתי בנות.

גלגולו של חפץ

ברשותי היומן של של אמא שלי, שכתבה בו כמה שנים לאחר שעלתה לארץ. החפץ הוא היומן של אמא שלי שולמית הירשברג לבית גולדבלט. החפץ משמש לכתיבת יומן של כל הקורה בשנת 1947. החפץ היה שייך לאמא שלי, הסבתא הגדולה של מעיין. בשנת 1947 אחיה של שולמית נתן לה במתנה את היומן, כדי שתרשום כל יום מה שעובר עליה. שולמית כתבה במשך שנה ביומן ותיארה את חייה. היא הייתה בת שבע עשרה, כשקיבלה את היומן. כרגע החפץ נמצא ברשותי, אבל יום אחד אעביר אותו הלאה לאחד מילדיי.

היומן מתאר את הסיפור של אמא שלי כילדה בפנימייה לבנות בירושלים ששמה היה "אוולינה דה רוטשילד". היא הייתה בת שבע עשרה, כשכתבה את היומן. הייתה לה ילדות מאושרת למרות שאיבדה את אמא שלה ושני אחיה שלא הצליחו להגיע לארץ ונשלחו לאוושוויץ בשנת 1942.

אמא שלי עלתה לארץ בשנת 1940 היא הייתה אחת "מקבוצת הארבע עשרה" קבוצת בנות שנשלחו מבית היתומים בפרנקפורט, דרך נמל טריאסטה שבצפון איטליה באוניית המעפילים "מרקו פולו". האוניה הגיעה לארץ בשנת 1940 וכל הבנות נשלחו לפנימיית "אוולינה דה רוטשילד".

בארץ חיכתה לה אחותה הגדולה פפי (פנינה) שגם הצליחה לברוח מהנאצים, וגם אחיה הגדול אברהם. בפנימייה הבנות קיבלו בית חם ומוסד חינוכי.שולמית מתארת את החיים בפנימייה ומספרת על חברותיה, על בית הספר, על הביקורים את האחים שלה בארץ. היא מתארת את הרגשות שלה בכל מיני מצבים. היא מספרת על פגישות רומנטיות שקרו לה באותה שנה. היא מספרת על ההפצצות שקרו בירושלים בשנת 1947 לפני קום המדינה, ויש שם גם ציורים שהיא ציירה ובנוסף ציורים שקיבלה מחברותיה. היומן קירב אותי מאוד לאמא שלי.

תמיד ידעתי שלאמא שלי יש יומן אבל בתור ילדה לא ממש התייחסתי לזה. ב 1993 שאמא שלי נפטרה במפתיע מדום לב כשהייתה בת שישים ושלוש בלבד, אז מצאתי את היומן בשידת המגירות שלה, ביחד עם תעודות מבית הספר שלמדה בירושלים. על החפץ כתוב "1947"

הזווית האישית

מעיין: נהניתי מאוד מתהליך החקר המשפחתי, היה לי מאוד מעניין לשמוע על היומן, ולדפדף בו, זה נראה לי מאוד מעניין לכתוב יומן, ואולי אעשה זאת בעתיד. אלמלא היומן לא באמת הייתי יודעת על ההיסטוריה של סבתא שלומית.

מילון

מעפילים
בִּימֵי הַשִּׁלְטוֹן הַבְּרִיטִי בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל נִקְרָא כֵּן כָּל יְהוּדִי שֶׁפָּרַץ וְעָלָה מִן הַגּוֹלָה לָאָרֶץ בְּאֹפֶן בִּלְתִּי לֵגָלִי עַל אַף הַהֶסְגֵּר הַבְּרִיטִי: אַנְשֵׁי הַמַּחְתֶּרֶת הָיוּ מַעֲלִים אֶת הַמַּעְפִּילִים לְחוֹף הַמּוֹלֶדֶת בְּחֶשְׁכַת הַלַּיְלָה. (וייקפדיה)

ציטוטים

”ברשותי היומן של של אמא שלי, שכתבה בו כמה שנים לאחר שעלתה לארץ. החפץ הוא היומן של אמא שלי שולמית הירשברג לבית גולדבלט“

הקשר הרב דורי